این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فیض، جلد ۱۸، شماره ۳، صفحات ۲۲۹-۲۳۸

عنوان فارسی مقایسه میزان خود کارآمدی، عزت نفس، اضطراب اجتماعی، کم رویی و پرخاش گری در دانش آموزان دبیرستانی با سطوح جرأت ورزی متفاوت
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه میزان خودکارآمدی، عزت نفس، اضطراب اجتماعی، کم­رویی و پرخاش­گری دانش آموزان دبیرستانی با جرأت ورزی بالا، متوسط و پایین بوده است. مواد و روش­ها: نمونه­های تحقیق (311 دانش آموز پایه دوم و سوم مقطع دبیرستان) از نواحی پنج­گانه شمال، جنوب، مرکز، غرب و شرق تهران با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه­ای برگزیده شدند. بر اساس میانگین و انحراف معیار جرأت ورزی، آزمودنی­های دارای جرأت ورزی بالا، متوسط و پایین مشخص شدند و مقایسه متغیرهای تحقیق در سه گروه یاد شده بر مبنای تحلیل واریانس چند متغیره انجام گردید. نتایج: تحلیل داده­های مطالعه نشان داد که F مشاهده شده مربوط به ویلکز برابر 12/4 است که در سطح آلفای 001/0 معنی­دار بود. نتایج تحلیل واریانس مربوط به هر متغیر به شکل جداگانه نشان داد که میزان خود کارآمدی (77/13 F : و 001/0> P) و عزت نفس (80/4 F : و 001/ 0> P) در دانش آموزان با سطوح جرأت ورزی بالا، پایین و متوسط متفاوت است. هم­چنین، نتایج مربوط به پرخاش­گری (01/12 F : و 001/ 0 > P )، اضطراب اجتماعی (24/ 5 F: و 001/0 >P) و کم­رویی (65/8 F: و 001/ 0>P) نشان می­دهد که متغیرهای یاد شده در نوجوانان با سطوح جرأت ورزی بالا، پایین و متوسط متفاوت است. نتیجه­گیری: نتایج به­دست آمده نشان داد که آزمودنی­های دارای جرأت ورزی بالا، خود کارآمدی و عزت نفس بیشتری را نسبت به گروه دارای جرأت­ورزی پایین گزارش می­کنند و هم­چنین اضطراب اجتماعی، کم­رویی و پرخاش­گری کمتری را نسبت به گروه داری جرأت ورزی پایین نشان می­دهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparison of self-efficacy, self-esteem, social anxiety, shyness and aggression among high school students with different levels of assertiveness
چکیده انگلیسی مقاله Background: The purpose of this study was to compare the self- efficacy, self -esteem, social anxiety, shyness and aggression among the high school students with different levels of assertiveness. Materials and Methods: In this study, 311 first and second grade high-school students were selected from the five regions of Tehran (North, South, Central, East, and West) through cluster sampling. The low, high and moderate-assertive participants were recognized based on the mean and standard deviation of assertiveness. Multivariate analysis (MANOVA) was used to compare the research variables in the three groups. Results: The results showed a significance value of F for Wilks lambda (F=4.12, P=0.001) indicating the overall differences in different levels of assertiveness. There was a significant difference in self-efficacy (P< 0.001, F: 13.77) and self-esteem (P< 0.001, F: 4.80) in three groups of assertiveness. Moreover, a significant difference was found in aggression (P< 0.001, F: 12.1), social anxiety (P< 0.001, F: 5.24) and shyness (P< 0.001, F: 8.65) among the high, low and moderate-assertive students. Conclusion: According to the results of this study, the high-assertive students had the higher levels of self-efficacy and self-esteem and lower levels of social anxiety, shyness and aggression as compared to the low and moderate-assertive students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فاطمه خزایی | fatemeh khazaie
department of clinical psychology, faculty of humanities, shahed univerity, tehran, i. r. iran.
تهران، دانشگاه شاهد، دانشکده ی علوم انسانی، گروه روان شناسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شاهد (Shahed university)

محمدرضا شعیری | mohammad reza shairi


لیلا حیدری نسب | leila heidari nasab


محمد رضا جلالی | mohammad reza jalali



نشانی اینترنتی http://feyz.kaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-176-1133&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده medicine, paraclinic
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات