این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
فیض
، جلد ۱۸، شماره ۳، صفحات ۲۲۹-۲۳۸
عنوان فارسی
مقایسه میزان خود کارآمدی، عزت نفس، اضطراب اجتماعی، کم رویی و پرخاش گری در دانش آموزان دبیرستانی با سطوح جرأت ورزی متفاوت
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه میزان خودکارآمدی، عزت نفس، اضطراب اجتماعی، کمرویی و پرخاشگری دانش آموزان دبیرستانی با جرأت ورزی بالا، متوسط و پایین بوده است. مواد و روشها: نمونههای تحقیق (311 دانش آموز پایه دوم و سوم مقطع دبیرستان) از نواحی پنجگانه شمال، جنوب، مرکز، غرب و شرق تهران با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای برگزیده شدند. بر اساس میانگین و انحراف معیار جرأت ورزی، آزمودنیهای دارای جرأت ورزی بالا، متوسط و پایین مشخص شدند و مقایسه متغیرهای تحقیق در سه گروه یاد شده بر مبنای تحلیل واریانس چند متغیره انجام گردید. نتایج: تحلیل دادههای مطالعه نشان داد که F مشاهده شده مربوط به ویلکز برابر 12/4 است که در سطح آلفای 001/0 معنیدار بود. نتایج تحلیل واریانس مربوط به هر متغیر به شکل جداگانه نشان داد که میزان خود کارآمدی (77/13 F : و 001/0> P) و عزت نفس (80/4 F : و 001/ 0> P) در دانش آموزان با سطوح جرأت ورزی بالا، پایین و متوسط متفاوت است. همچنین، نتایج مربوط به پرخاشگری (01/12 F : و 001/ 0 > P )، اضطراب اجتماعی (24/ 5 F: و 001/0 >P) و کمرویی (65/8 F: و 001/ 0>P) نشان میدهد که متغیرهای یاد شده در نوجوانان با سطوح جرأت ورزی بالا، پایین و متوسط متفاوت است. نتیجهگیری: نتایج بهدست آمده نشان داد که آزمودنیهای دارای جرأت ورزی بالا، خود کارآمدی و عزت نفس بیشتری را نسبت به گروه دارای جرأتورزی پایین گزارش میکنند و همچنین اضطراب اجتماعی، کمرویی و پرخاشگری کمتری را نسبت به گروه داری جرأت ورزی پایین نشان میدهند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Comparison of self-efficacy, self-esteem, social anxiety, shyness and aggression among high school students with different levels of assertiveness
چکیده انگلیسی مقاله
Background: The purpose of this study was to compare the self- efficacy, self -esteem, social anxiety, shyness and aggression among the high school students with different levels of assertiveness. Materials and Methods: In this study, 311 first and second grade high-school students were selected from the five regions of Tehran (North, South, Central, East, and West) through cluster sampling. The low, high and moderate-assertive participants were recognized based on the mean and standard deviation of assertiveness. Multivariate analysis (MANOVA) was used to compare the research variables in the three groups. Results: The results showed a significance value of F for Wilks lambda (F=4.12, P=0.001) indicating the overall differences in different levels of assertiveness. There was a significant difference in self-efficacy (P< 0.001, F: 13.77) and self-esteem (P< 0.001, F: 4.80) in three groups of assertiveness. Moreover, a significant difference was found in aggression (P< 0.001, F: 12.1), social anxiety (P< 0.001, F: 5.24) and shyness (P< 0.001, F: 8.65) among the high, low and moderate-assertive students. Conclusion: According to the results of this study, the high-assertive students had the higher levels of self-efficacy and self-esteem and lower levels of social anxiety, shyness and aggression as compared to the low and moderate-assertive students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فاطمه خزایی | fatemeh khazaie
department of clinical psychology, faculty of humanities, shahed univerity, tehran, i. r. iran.
تهران، دانشگاه شاهد، دانشکده ی علوم انسانی، گروه روان شناسی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شاهد (Shahed university)
محمدرضا شعیری | mohammad reza shairi
لیلا حیدری نسب | leila heidari nasab
محمد رضا جلالی | mohammad reza jalali
نشانی اینترنتی
http://feyz.kaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-176-1133&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
medicine, paraclinic
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات