این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، جلد ۳۱، شماره ۶، صفحات ۷۹۴-۸۰۳

عنوان فارسی بررسی اثربخشی برنامه آموزشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر تنظیم هیجانی و تاب‌آوری افراد دارای وابستگی دارویی با عود مکرر
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه آموزشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر تنظیم هیجانی و تاب‌آوری افراد دارای وابستگی دارویی با عود مکرر بود.
مواد و روش­ها: روش پژوهش حاضر، نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر افراد مبتلا به اعتیاد مرکز اجتماع درمان‌مدار غیراقامتی (روزانه) گوشه یهشت سوختگان (کرمانشاه) تشکیل داد. از این جامعه تعداد 30 نفر به‌صورت نمونه­گیری داوطلبانه انتخاب و پس از جایگزینی تصادفی در یک گروه آزمایشی و گروه کنترل مورد مطالعه قرار گرفتند (در هر گروه 15 نفر) انتخاب شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، مقیاس تنظیم هیجان و تاب‌آوری بود. فرایند اجرا آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی به مدت 8 جلسه و هر جلسه 90 دقیقه پرداختند و گروه کنترل هیچ مداخله‌ای را دریافت نکردند.
یافته­ها: نتایج با استفاده از آزمون کوواریانس چندمتغیره تجزیه‌وتحلیل شد. نتایج نشان داد که تفاوت آماری معنی‌داری بین میانگین نمرات دو گروه آزمایش و کنترل، در نمره کل متغیر تنظیم هیجان (284/66=F) و متغیر تاب‌آوری (602/19=F) وجود داشت.
نتیجه‌گیری: در نتیجه از این‌رویکرد می‌توان در آموزش افراد دارای وابستگی دارویی به‌عنوان یکی از گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه به‌ویژه در پیشگیری از بازگشت و عود دوباره این افراد استفاده کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی، تنظیم هیجانی، تاب‌آوری، خودشفقتی، وابستگی دارویی،

عنوان انگلیسی Investigating the Effectiveness of Cognitive Therapy Training Program Based on Mindfulness on Emotional Regulation and Resilience of People with Drug Addiction with Frequent Relapse
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The purpose of this study was to investigate the effectiveness of a cognitive therapy training program based on mindfulness for emotional regulation and resilience in individuals with drug addiction and frequent relapse.
Materials and Methods: The method of the present research was semi-experimental, employing a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population consisted of individuals suffering from addiction, who formed a non-residential treatment community center (daily) in the Goshet Sohtgan corner of Kermanshah. From this community, 30 individuals were selected through voluntary sampling, and after random assignment, they were divided into an experimental group and a control group (15 individuals in each group). The data collection tool was the Emotion Regulation and Resilience Scale. The implementation process of mindfulness-based cognitive therapy training lasted for 8 sessions, with each session lasting 90 minutes; the control group did not receive any intervention. The results were analyzed using a multivariate covariance test.
Results: The results indicated a statistically significant difference between the average scores of the experimental and control groups in both the total score of the emotion regulation variable (F = 66.284) and the resilience variable (F = 19.602).
Conclusion: Consequently, this approach can be utilized in the education of individuals with drug dependence, as they represent one of the vulnerable groups in society, particularly in preventing relapse.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی, تنظیم هیجانی, تاب‌آوری, خودشفقتی, وابستگی دارویی

نویسندگان مقاله مریم منصوبی |
دانشجوی دکترای روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران

حمزه احمدیان |
استادیار گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران

یحیی یاراحمدی |
استادیار گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران


نشانی اینترنتی https://jsums.medsab.ac.ir/article_1673_8751b248a52b0eb18efc5a1a10d61410.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات