این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، جلد ۳۱، شماره ۶، صفحات ۸۱۶-۸۲۴

عنوان فارسی تأثیر آموزش مجازی سبک زندگی بر اساس تئوری خودکارآمدی بندورا بر رضایت زناشویی زنان باردار مراجعه‌کننده به مراکز بهداشت شهر فردوس
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: بارداری از حساس‌ترین دوران­های زندگی زنان است. رضایت زناشویی در این دوران تحت تأثیر تغییرات جسمی و روانی تغییر می­کند. به‌منظور بهبود رضایت زناشویی در بارداری باید اقداماتی صورت گیرد از این‌رو پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مجازی سبک زندگی بر اساس تئوری خودکارآمدی بندورا بر رضایت زناشویی زنان باردار شهر فردوس انجام گردید. مواد و روش­ها: این مطالعه نیمه‌تجربی بر روی 90 زن باردار مراجعه‌کننده به مراکز بهداشت انجام شد که به‌طور تصادفی در دو گروه مداخله و شاهد قرار گرفتند. گروه مداخله، آموزش سبک زندگی بر اساس تئوری خودکارآمدی بندورا در طول 4 هفته و دو بار در هفته دریافت کردند. ابزارهای مطالعه، پرسش‌نامه‌های رضایت زناشویی اینریچ بود که قبل، بلافاصله و یک ماه پس از مداخله تکمیل شدند. تحلیل نتایج با استفاده از نرم‌افزار spss نسخه 21 و آزمون‌های آماری انجام گردید. یافته­ها: در مطالعه حاضر ویژگی‌های دموگرافیک در دو گروه، تفاوت معنی‌داری نداشتند (05/0P) و یک ماه پس از مداخله نیز در گروه مداخله نسبت به گروه شاهد به‌طور معناداری افزایش یافت (001/0>P). نتیجه‌گیری: آموزش مجازی سبک زندگی بر اساس تئوری خود کارآمدی بندورا بر بهبود رضایت زناشویی زنان باردار مؤثر می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سبک زندگی، رضایت زناشویی، آموزش مجازی، تئوری خودکارآمدی بندورا،

عنوان انگلیسی The Impact of Virtual Lifestyle Education Based on Bandura's Self-Efficacy Theory on Marital Satisfaction of Pregnant Women referring to health centers in Ferdows city
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Pregnancy is a particularly sensitive period in a woman's life, during which marital satisfaction can fluctuate due to various physical and psychological changes. It is essential to implement measures that enhance marital satisfaction during this time. Therefore, this study aimed to determine the effect of virtual lifestyle education based on Bandura's self-efficacy theory on the marital satisfaction of pregnant women in Ferdows city. Materials and Methods: This semi-experimental study was conducted in 2019 with 90 pregnant women attending health centers. Participants were randomly assigned to either an intervention group or a control group. The intervention group received lifestyle training based on Bandura's self-efficacy theory over four weeks, with sessions held twice a week. The study utilized Inrich's questionnaires to assess demographic characteristics and marital satisfaction, which were completed before the intervention, immediately after, and one month later. The results were analyzed using SPSS software version 21 and appropriate statistical tests. Results: In this study, the demographic characteristics of both groups did not differ significantly (P > 0.05). The marital satisfaction score prior to the intervention was 135.02 ± 10.27 in the intervention group and 137.04 ± 8.52 in the control group, showing no statistically significant difference (P = 0.31). However, immediately after the intervention, marital satisfaction increased significantly in the intervention group compared to the control group (P < 0.001). This increase was also significant one month after the intervention (P < 0.001). Conclusion: Virtual lifestyle training based on Bandura's self-efficacy theory is effective in improving the marital satisfaction of pregnant women.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله سبک زندگی, رضایت زناشویی, آموزش مجازی, تئوری خودکارآمدی بندورا

نویسندگان مقاله مریم مختاری |
کارشناس ارشد پرستاری سلامت جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران

حمیده حسینی |
مربی، گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران

غلامرضا شریف زاده |
استادیار، گروه اپیدمیو لوژی و آمار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علووم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.

مرضیه ترشیزی |
مربی، گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران


نشانی اینترنتی https://jsums.medsab.ac.ir/article_1687_78ec3650e29fe103560967280ee61c91.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات