این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، جلد ۳۱، شماره ۶، صفحات ۸۲۷-۸۴۲

عنوان فارسی بررسی وظایف مدیران گروه دانشگاه‌های برتر دنیا: حرکت به سمت بالندگی مبتتی بر شایستگی در دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: ایده اصلی پژوهش حاضر بر این اصل استوار است که در تکاپوی ایجاد تحول و دستیابی به کیفیت و تعالی دانشگاه، نقش تعیین‌کننده مدیران گروه‌های آموزشی مورد غفلت واقع شده است. این تحقیق به‌منظور پوشش‌دادن این خلأ علمی در کشور، به ارائه مدل بالندگی مدیران گروه دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران پرداخته است. مواد و روش­ها: این پژوهش از حیث هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده‌ها، پژوهش کیفی از نوع تحلیل مضمون است. جامعه آماری پژوهش، منابع مرتبط شامل ادبیات و اسناد موجود در زمینه وظایف مدیران گروه‌های آموزشی دانشگاه‌های برتر جهان و بالندگی حرفه‌ای مدیران گروه‌های آموزشی می باشد. پس از بررسی منابع استخراج‌شده 45 منبع به‌عنوان نمونه هدفمند انتخاب شدند. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها به روش کدگذاری و تحلیل مضمون انجام و به‌منظور اعتباربخشی داده‌ها، از روش کینگ و همکاران استفاده شد. یافته­ها: پس از تحلیل داده‌ها، در مجموع 59 مضمون پایه و 6 مضمون سازمان‌دهنده ذیل دو مضمون فراگیر شامل: «رهبری علمی (دانشگاهی)» و «رهبری اداری» شناسایی شدند. مضمون رهبری علمی دارای 2 مضمون سازمان‌دهنده (رهبری تعالی آموزش و رهبری تعالی پژوهش) و مضمون فراگیر رهبری اداری نیز دارای 4 مضمون سازمان‌دهنده (اداری-اجرایی؛ مدیریت مالی؛ روابط انسانی و مدیریت منابع انسانی) می‌باشد. نتیجه‌گیری: رویکرد پژوهش حاضر در حرکت از وظایف به سمت شایستگی و از شایستگی به سمت بالندگی، نقطه قوت پژوهش حاضر است؛ به عبارت دیگر، الگوی ارائه‌شده در پژوهش حاضر، می‌تواند در زمینه‌های مختلف اعم از طراحی برنامه‌های بالندگی حرفه‌ای مدیران گروه‌ها، تعیین شرح شغل مدیران گروه‌ها، تعیین ضوابط و شاخص‌های انتخاب و انتصاب مدیران گروه‌ها مورد استفاده قرار گیرد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدیر گروه، گروه‌ آموزشی، رشد و بالندگی، شایستگی حرفه‌ای، دانشگاه‌ علوم پزشکی،

عنوان انگلیسی Investigating the Duties of Head's Academic Departments in the World's Top Universities: Moving Towards Competence-Based Development in Iranian Medical Sciences Universities
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The main idea of the current research is based on the principle that the decisive role of heads of academic departments in educational groups has been neglected in efforts to create transformation and achieve quality and excellence at universities. To address this scientific gap in the country, this research presents a development model for the heads of academic departments in Iran's Medical Sciences Universities. Materials and Methods: This research is applied in terms of purpose and is classified as qualitative research based on thematic analysis for data collection. The statistical population of the study consisted of resources related to the heads of academic departments at the world's top universities and the development of these leaders. After reviewing the sources extracted from various databases, 45 resources were purposefully selected. Data were analyzed using coding and thematic analysis methods, and King et al.'s validation methods were employed to ensure data reliability. Results: After data analysis, 59 basic themes and 6 organizing themes were extracted from two global themes. The results indicated that the development model for heads of academic departments can be summarized in two global themes: "Academic Leadership" and "Administrative Leadership." The Academic Leadership theme comprises two organizing themes (Leadership of Educational Excellence and Leadership of Research Excellence). Additionally, the global Administrative Leadership theme includes four organizing themes (Administrative-Executive, Financial Management, Human Relations, and Human Resources Management). Conclusion: The strength of the current research lies in its approach of moving from tasks to competence and from competence to growth. In other words, the model presented in this research can be applied in various fields, including the design of development programs, the formulation of job descriptions, and the establishment of criteria and indicators for the selection and appointment of heads of academic departments.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مدیر گروه, گروه‌ آموزشی, رشد و بالندگی, شایستگی حرفه‌ای, دانشگاه‌ علوم پزشکی

نویسندگان مقاله طاهره توفیقیان |
دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

حسن رضا زین آبادی |
دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران،

بیژن عبداللهی |
استاد گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

حسین عباسیان |
استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jsums.medsab.ac.ir/article_1692_5b1327a66b153a16e79ae7c022332664.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات