این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
جاده
، جلد ۳۳، شماره ۱۲۲، صفحات ۸۹-۱۱۰
عنوان فارسی
بررسی جایگاه میدان در شبکه راههای شهرها و مروری بر انواع میدان در دنیا
چکیده فارسی مقاله
میدان در مباحث طرح هندسی راه در دستۀ تقاطعها قرار میگیرد. میدان تقاطع چند راه بوده که وسائلنقلیه در وسط تقاطع با گردش حول یک جزیرۀ دایرهای شکل در خلاف جهت عقربههای ساعت حرکت میکنند. میدانها در شهر میتوانند نسبت به انوع مختلف شیوههای کنترل تقاطع عملکرد بهتری از جهت کارایی و ایمنی داشته باشد. اما عملکرد بهتر وابسته به این است که نوع مناسب میدان و با طراحی صحیح استفاده شود. میدان تاریخچۀ بسیار طولانی داشته و از حدود 120 سال پیش نمونههایی از آن در کشورهای اروپایی حتی پیش از بکارگیری وسائل نقلیه امروزی مورد استفاده بوده است. در این مقالۀ مروری، ابتدا نگاهی به تاریخچۀ میدان از سال 1903 تا رسیدن به طرح میدان مدرن صورت خواهد گرفت. سپس انواع میدان مورد استفاده در دنیا مورد، معرفی خواهد شد. در نهایت افقهای تحقیقاتی و نیز بستههای نرمافزاری مرتبط با تحلیل و طراحی میدان مطرح میگردد. در مجموع نتایج بررسیها نشان میدهد که استفاده از میدانهای چند خطه و با قطر بزرگ طرح نامطلوبی محسوب میشود. در عوض برای کم کردن تداخلات میدانهای چند خطه، اقبال عمومی در دنیا به سمت میدانهای توربو بوده و تحقیقات زیادی در ارتباط با این نوع میدان در دنیا در حال انجام است. مطالعات پیرامون روشهای تحلیل ظرفیت میدان، ارتقای ایمنی عابران پیاده و دوچرخهسواران و چراغدار کردن میدان نیز از مسائل مهم در حال پیگیری در تحقیقات مرتبط با میدان است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تاریخچه،تحلیل ظرفیت،میدان،نرمافزار شبیهسازی،مرور،
عنوان انگلیسی
A Review of Different Types of Roundabouts and Their Role in Urban Roads
چکیده انگلیسی مقاله
In terms of road geometry, roundabouts are classified as intersections. Roundabouts are intersections of two or more roads that include a central island where vehicles turn counterclockwise. From a safety and efficiency standpoint, roundabouts can perform better than other intersections. This function, however, requires the use of a proper roundabout with an appropriate design. Around 120 years ago, some types of roundabouts were used in Europe before cars were used today. First, this paper reviews roundabouts from 1903 to the present. After that, a variety of roundabouts that are currently in use throughout the world are presented. Finally, future research directions and software related to roundabout analysis and design are discussed. The assessments indicate that multilane roundabouts with large diameters are unfavorable. However, worldwide turbo roundabouts are a good option to reduce conflicts in multilane roundabouts, and there are many studies on them. Other important roundabout research subjects include analyzing roundabout capacity, promoting pedestrian and cyclist safety, and using traffic signals.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تاریخچه,تحلیل ظرفیت,میدان,نرمافزار شبیهسازی,مرور
نویسندگان مقاله
سارا دهقانی |
دانشجوی کارشناسی، بخش مهندسی عمران، دانشکدۀ فنی- مهندسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، ایران
نوید ندیمی |
دانشیار، بخش مهندسی عمران، دانشکدۀ فنی- مهندسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، ایران
نشانی اینترنتی
https://road.bhrc.ac.ir/article_207299_b938c8a07b0a9bdba582b09714de8e17.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات