این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۳۳، شماره ۱۲۲، صفحات ۱۱۱-۱۲۴

عنوان فارسی بررسی تاثیر شیوع ویروس کرونا بر انتخاب شیوه حمل‌و‌نقل همگانی (مطالعه موردی، شهر تهران)
چکیده فارسی مقاله با شیوع ویروس کرونا در اواخر سال 2020 در سراسر جهان و ایجاد سیاست‌های سختگیرانه برای کنترل و کاهش انتشار این ویروس که با محدودیت‌های سفر همراه شد، موجب شد تا الگوی رفتاری استفاده‌کنندگان از سیستم‌های حمل‌ونقل همگانی دچار تغییر شود. تغییر الگوی رفتاری استفاده‌کنندگان سیستم‌های حمل‌و‌نقل همگانی در شهر تهران با توزیع بیش از 100 پرسشنامه به صورت الکترونیکی در بین 72 مرد و 26 زن با رده سنی از زیر 18 تا بالای 65 سال با استفاده از نرم فزار SPSS مورد ارزیابی قرار گرفته و میزان فراوانی استفاده افراد از سیستم‌های حمل‌و‌نقل همگانی در پنج سطح با استفاده از سوالات طیف لیکرت و ضریب آلفای کرونباخ برابر 822/0 مورد بررسی قرار گرفته‌ است. نتایج بررسی درصد فراوانی برای فعالیت‌ تحصیلی و آموزشی، فرهنگی و هنری ، تفریحی و مذهبی و همچنین فعالیت ورزشی در ایام قبل کرونا به ترتیب برابر 3/16، 4/5، 4/13 و4/5 بوده است که این فراوانی برای ایام کرونا نیز به ترتیب برابر 3/9، 2/3، 1/11 و7/3 بدست آمده است. اگرچه درصد فراوانی فعالیت‌های غیر ضروری در ایام کرونا کاهش پیدا کرده است اما، فعالیت خدماتی و درمانی به دلیل نیاز بیشتر افراد به خدمات درمانی به‌ علت مبتلا شدن به ویروس کرونا افزایش 3/5 درصدی نسبت به زمان قبل کرونا داشته است. همچنین، اتوبوس در ایام قبل کرونا نسبت به ایام کرونا 1/4 درصد کاهش پیدا کرده است. اما، این نسبت برای کسانی که از تاکسی استفاده می‌کردند 2/4 درصد افزایش پیدا کرده است. چراکه افراد ترجیح داده‌اند در زمان شیوع ویروس کرونا از سیستم‌های حمل‌و‌نقل همگانی کم خطرتری استفاده نمایند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ویروس کرونا،حمل‌ونقل همگانی،نرم افزار SPSS،

عنوان انگلیسی The Impact of the Coronavirus Outbreak on Public Transportation Choices (‌Case Study: Tehran)
چکیده انگلیسی مقاله With the global spread of the coronavirus in late 2020 and the implementation of strict policies to control and mitigate its transmission, including travel restrictions, the behavior of public transportation users underwent significant changes. This shift in user behavior within the public transportation systems of Tehran was assessed through the distribution of over 100 electronic questionnaires to 72 men and 26 women, ranging in age from under 18 to over 65 years. The data were analyzed using SPSS software, employing a Likert scale to evaluate the frequency of public transportation usage across five levels, with a Cronbach's alpha coefficient of 0.822 indicating good reliability. The study revealed the percentage of frequency for various activities prior to the pandemic: educational and training activities (3.16), cultural and artistic activities (4.5), recreational activities (4.13), and religious activities (4.5). In contrast, the frequency of these activities during the pandemic was recorded as follows: educational and training activities (3.9), cultural and artistic activities (2.3), recreational activities (1.11), and religious activities (7.3). While the frequency of non-essential activities decreased during the pandemic, service and healthcare-related activities increased by 3.5% compared to the pre-pandemic period, reflecting a heightened demand for medical services due to COVID-19. Additionally, the number of buses in operation decreased by 1.4% during the pre-pandemic period. However, there was a 2.4% increase in the number of individuals using taxis during the same timeframe.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ویروس کرونا,حمل‌ونقل همگانی,نرم افزار SPSS

نویسندگان مقاله سجاد عبدی شیجانی |
دانشجوی کارشناسی ارشد،گروه مهندسی عمران، دانشگاه قم، قم، ایران

سجاد علیزاده |
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مهندسی عمران، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

سید محمد حسین دهناد |
استادیار، دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه قم، قم، ایران


نشانی اینترنتی https://road.bhrc.ac.ir/article_169470_8336f8851c0f13ae145a576b9ab2edf8.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات