این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
جاده
، جلد ۳۳، شماره ۱۲۲، صفحات ۳۵۳-۳۸۰
عنوان فارسی
شناسایی رفتارهای مخاطره آمیز موتورسواران اینترنتی
چکیده فارسی مقاله
وجود ناوگان حملونقلی در قالب موتورسیکلتسواران اینترنتی با توجه به گسترش فناوری ارتباطات جزء لاینفک جامعهی امروزی شده و نیاز به بررسی ابعاد این موضوع توسط مدیران ترافیکی را افزایش داده است. هدف پژوهش حاضر، شناسایی رفتارهای پرخطر رانندگان موتورسیکلت اینترنتی با تأکید بر اعتیاد استفاده از نرمافزار هوشمند همراه و رفتار ترافیکی هیجانی میباشد.
این پژوهش از نظر هدف کاربردی از نوع کیفی و گراندد تئوری بهصورت مصاحبه نیمهساختاریافته با کدگذاری دادهها است. جامعه مشارکتکننده در این تحقیق نخبگان حوزه ایمنی ترافیک و موتورسیکلتسواران اینترنتی بودند برای جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شد و تا زمان اشباع نظری دادهها ادامه یافت. ضمناً اشباع نظری با دریافت نظرات 20 نفر حاصل شد. با پیادهسازی مصاحبهها در نرمافزار تحلیـل دادههای کیفی MAXQDA2020، ضمن کدگـذاری اولیـه، محـوری و گزینـشی، بـه اسـتخراج تمهایی انجامیده و معطوف به ارائه یک مدل پیشنهادی برای سیاستگذاری در این حوزه شـد. تجزیه و تحلیل شامل 69 کدباز، 7 کد محوری در شرایط علی، 3 کد محوری در بستر حاکم،4 کد محوری در راهبرد و 6 کد محوری در پیامد راهبردی شد.
ایـن تحقیق نـشان داد که بیشترین رفتار پرخطر موتورسیکلتسواران اینترنتی ناشی از استفاده از نرم افزارهوشمند همراه حین رانندگی و هیجانخواهی با 24فراوانی میباشد. همچنین عدم توجه به جلو با 15 فراوانی، عجول بودن رانندگان به دلیل انجام سرویسهای بیشتر با 14 فراوانی در رتبه های بعدی قرار دارند؛ ضمناً کمترین رفتار پرخطر موتورسیکلتسواران اینترنتی شامل تخطی از سرعت مقرره و حرکات مارپیچ بود. رفتارهای پرخطر موتورسیکلتسواران اینترنتی شامل: اعتیاد به استفاده از نرمافزارهای هوشمند همراه، رانندگی پرخطر به علت عدم آگاهی و شناخت قوانین ترافیکی، عجول بودن و عدم تمرکز بود. همچنین راهبردهای شناسایی شده عبارتاند از تقویت انگیزه در رانندگان با اقدامات هدفمند در جهت کاهش وابستگی به نرم افزارهوشمند همراه، ارزیابی عملکرد رانندگان. ضمناً آموزش و توانمندسازی تجربی پیامدهای احصائی، باعث کاهش تخلفات رانندگی، بهبود شرایط رفتاری و روانی و درنهایت ارتقاء ایمنی تردد این گروه از کاربران ترافیک خواهد شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
موتورسیکلتسواران اینترنتی،رفتارهای پرخطر،هیجان،اعتیاد به نرمافزارهای هوشمند همراه،
عنوان انگلیسی
Identifying Risky Behaviors of Internet Motorists
چکیده انگلیسی مقاله
The existence of transport fleet in the form of internet motorcyclists has become an integral part of today's society. The aim of the current research is to identify the risky behaviors of internet motorcycle drivers with an emphasis on the addiction of using smart software and emotional traffic behavior. In terms of the applied purpose, this research is qualitative and grounded theory in the form of a semi-structured interview with data coding. By implementing the interviews in the MAXQDA2020 qualitative data analysis software, along with primary, central and selective coding, it has led to the extraction of themes and is aimed at providing a proposed model for policy making in this area. This research showed that the most risky behavior of Internet motorcycle riders is due to the use of smart companion software while driving and thrill seeking with 24 codes. Also, not paying attention to the front with 15 frequency, drivers being in a hurry due to performing more services with 14 frequency are in the next ranks. The risky behaviors of Internet motorcycle riders included: addiction to using smart mobile software, risky driving due to lack of knowledge and understanding of traffic rules, haste & concentration. Also, the identified strategies include strengthening the motivation of drivers with targeted measures to reduce dependence on mobile smart software, evaluating the performance of drivers, training and empowering the results of statistical results in general, reducing driving violations.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
موتورسیکلتسواران اینترنتی,رفتارهای پرخطر,هیجان,اعتیاد به نرمافزارهای هوشمند همراه
نویسندگان مقاله
اسماعیل احسانپور |
دانشجوی دکتری، گروه علوم پایه و مهندسی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://road.bhrc.ac.ir/article_209476_f7986122c9fb069e93f9df5c7570382d.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات