این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
جاده
، جلد ۳۳، شماره ۱۲۲، صفحات ۴۱۱-۴۲۴
عنوان فارسی
ارزیابی و اولویت بندی پارامترهای موثر بر تصادفات ناوگان سنگین با روش تحلیل سلسله مراتبی
چکیده فارسی مقاله
مسئله ایمنی از جمله پارامترهای مهمی است که بعنوان یک اصل پایهای در مهندسی ترافیک محسوب شده و مورد ارزیابی قرار میگیرد. رانندگان ناوگان سنگین (اتوبوس و کامیون) با توجه به زمان زیادی که در جادهها صرف رانندگی میکنند، طبیعتاً احتمال وقوع تصادفات برای آنها بیشتر است. بر این اساس بررسی و اولویت بندی عوامل موثر بر تصادفات ناوگان حمل و نقل سنگین میتواند در ارتقای ایمنی این گروه از رانندگان تاثیرگذار باشد. هدف این مطالعه، شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر تصادفات ناوگان سنگین جادهای میباشد. در این مطالعه جهت جمعآوری دادهها، پرسشنامهای بر پایه روش تحلیل سلسله مراتبی طراحی گردیده تا با استفاده از آن، وزن معیارها و زیرمعیارهای عوامل موثر برتصادفات ناوگان سنگین برآورد گردد. این پرسشنامه بین متخصصین و کارشناسان راه وترابری، رانندگان ناوگان سنگین و همچنین کارشناسان و روسای پلیسراه، جهت کسب اطلاعات مورد نیاز توزیع گردید.
بر اساس
یافته های به دست آمده از تحقیق پیش رو، چهار معیار مهم (عدم توجه به جلو، عدم رعایت حق تقدم، انحراف به چپ و عدم کنترل وسیله نقلیه) و زیر معیارهای دارای بیشترین اثر بر بروز تصادفات رانندگان ناوگان سنگین شناسایی شده است که عامل عدم توجه
به جلو به عنوان مهمترین معیار در تصادفات جادهای موثر در ناوگان حمل و نقل سنگین شناخته شد،
میتوان با قانونگذاری در جهت رفع نواقص موثر بر بروز این عامل، سطح ایمنی این دسته از کاربران راه را ارتقا بخشید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رانندگان ناوگان سنگین،ایمنی رانندگان،عدم توجه به جلو،عدم کنترل وسیله نقلیه،
عنوان انگلیسی
Evaluation and Prioritization of Effective Parameters on Heavy Vehicle Accidents by Analytic Hierarchy Process
چکیده انگلیسی مقاله
Safety is one of the critical parameters considered as a fundamental principle in
traffic engineering. Hence, it is possible to improve the safety of this group of
drivers by the examination and prioritization of factors influencing heavy vehicle accidents. This study aimed to identify and prioritize factors affecting heavy traffic accidents.
The study used a descriptive-applied method based on field studies.
Aquestionnaire was designed based on the AHP method to collect and estimate the weight of criteria and sub-criteria of factors affecting heavy vehicle accidents.
Based on the findings of this study, four important criteria (failure to pay attention
ahead, failure to observe the right of way, deviation to the left, and inability to control the vehicle) and 14 sub-criteria (compliance with rules and regulations, eating and drinking, insufficient education, consumption of alcohol, psychedelics, and drugs, safe speed violation, road factors, unreasonable load (in terms of volume, weight, and dimensions), driving without drivers’ license, and vehicle technical defect) were identified. Failure to pay attention ahead was the most significant criterion in road accidents of heavy vehicles, followed by inability to control the vehicle, deviation to the left, and the right of way. Given that failure to pay attention ahead was the most important effective criterion. On heavy vehicle road accidents, it is possible to improve the safety of this group of users through legislation aimed at eliminating the shortcomings affecting this factor.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
رانندگان ناوگان سنگین,ایمنی رانندگان,عدم توجه به جلو,عدم کنترل وسیله نقلیه
نویسندگان مقاله
امیر ایزدی |
استادیار، گروه عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شمال، ایران
پیمان اسماعیلی |
دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شمال، ایران
حامد آبگون |
دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شمال، ایران
نشانی اینترنتی
https://road.bhrc.ac.ir/article_207296_a9d04ab0565fdcaf8c16e7a1447d8e61.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات