این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
جاده
، جلد ۳۳، شماره ۱۲۲، صفحات ۴۲۵-۴۴۴
عنوان فارسی
ارزیابی عملکرد ایمنی جادههای ایران با استفاده از ضریب بهرهوری مالم-کوئیست خوشبینانه و بدبینانه
چکیده فارسی مقاله
در سالهای اخیر متاسفانه آمار تصادفات جادهای و مرگومیر ناشی از آن در بسیاری از کشورها بهویژه کشورهای غیرتوسعهیافته روند رو به رشدی را نشان میدهد. در کشور ما نیز طی ده سال اخیر از سال 1391 تا 1400، آمار کشتهشدگان تصادفات جادهای (برونشهری) مجموعا 110110 نفر گزارش شده که فارغ از هر نوع علتیابی و مقایسه نسبی، رقم بسیار نگرانکنندهای است. به موجب اهمیت پرداختن به این موضوع، هدف از انجام پژوهش حاضر، سنجش و تحلیل کارایی نسبی جادههای ایران به تفکیک هر استان، بهرهوری ایمنی جاده در هر استان طی دو سال اخیر (1399 و 1400) و اولویت بندی استانها میباشد. برای این منظور از روش تعیین ضریب بهره وری مالم کوئیست با مرز دوگانه استفاده شده است. برمبنای نتایج، استانهای قم، لرستان، کرمانشاه، قزوین و اردبیل به ترتیب در اولویتهای اول تا پنجم از نظر میزان بهرهوری ایمنی جاده قرار دارند و استانهای البرز، سمنان، گلستان، آذربایجان غربی و خراسان شمالی نیز به ترتیب کمترین میزان بهرهوری را داشتهاند. این نتایج میتواند علاوه بر توسعه دانش نظری در این قلمرو موضوعی، بهمنظور تخصیص بهتر منابع و برنامهریزی در راستای کاهش این حوادث ناگوار، ابزاری مناسبی را در اختیار مدیران و سیاستگذاران نهادهای مربوطه قرار دهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ایمنی جاده،استانهای ایران،تحلیل پوشش دادهها،مالمکوئیست،مرز دوگانه،
عنوان انگلیسی
Measuring the Road Safety Performance of Iranian Provinces: An Application of Double Frontier DEA-Based Malmquist Indices
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract: In recent years, unfortunately, the number of road accidents and the resulting fatalities have shown a growing trend in many countries, especially in non-developed countries. In Iran, during the recent decade from March 20th, 2012, to March 20th, 2022, a total of 110,110 fatalities caused by road accidents have been reported. Regardless of any kind of justification or comparison, it is a very alarming figure for this country. Considering the need to address this issue, our study aims to assess the relative efficiency and road safety productivity in each province during the past two years (2020–2022) and prioritize the provinces. To these ends, we applied the DEA-based Malmquist indices with a double frontier approach. Based on the results, the provinces of Qom, Lorestan, Kermanshah, Qazvin, and Ardabil were respectively the top five provinces in terms of road safety efficiency, while Alborz, Semnan, Golestan, West Azerbaijan, and North Khorasan had the lowest efficiency. Besides, aggregating the results of both pessimistic and optimistic approaches indicated that the provinces of Kurdistan, Chaharmahal and Bakhtiari, Qazvin, Ardabil and Bushehr had the highest increase in the Pure Technical Efficiency (PTE) in 2022 compared to 2021, and the provinces of Golestan, East Azerbaijan, Kohgiluyeh and Boyer Ahmad, Sistan and Baluchistan, and North Khorasan had the highest decrease. Such results can be used by relevant managers/policymakers for optimal resource allocation toward preventing deaths caused by road accidents.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ایمنی جاده,استانهای ایران,تحلیل پوشش دادهها,مالمکوئیست,مرز دوگانه
نویسندگان مقاله
علی محمدی |
استاد، گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
وحیده شاهین |
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
نشانی اینترنتی
https://road.bhrc.ac.ir/article_207294_30e22248e89fd8d859c8a931137af5e6.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات