این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۳۳، شماره ۱۲۲، صفحات ۴۴۵-۴۶۲

عنوان فارسی بررسی تأثیر اجرای طرح گواهینامه آسان موتورسیکلت بر رفتار ترافیکی موتورسیکلت سواران
چکیده فارسی مقاله رفتار ترافیکی نامطلوب موتورسیکلت­سواران به اشکال گوناگون می­تواند در کاهش ایمنی ترافیک موثر باشد. با توجه به مشکلات اجتماعی، اقتصادی فعلی جامعه و نیاز به استفاده از موتورسیکلت جهت تأمین نیازهای معیشتی این قشر از افراد جامعه و از طرف دیگر نیاز به ایمنی تردد و لزوم اعمال مقررات تخلفات در این شرایط خاص، نیاز به ساماندهی و ایجاد سازوکارهای مناسب جهت ارتقاء رفتار و برقراری انضباط ترافیکی موتورسیکلت­سواران احساس می­گردد.  بنابراین هدف اصلی این بررسی تأثیر اجرای طرح گواهینامه آسان موتورسیکلت بر رفتار ترافیکی موتورسیکلت­سواران می­باشد. این تحقیق از حیث هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی پیمایشی می­باشد؛ جامعه آماری شامل کارشناسان ارشد ستاد پلیس راهور فراجا با روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای و کلیه دریافت کنندگان گواهینامه موتورسیکلت در طرح آسان بود و شیوه نمونه­گیری در این پژوهش روش نمونه­گیری تصادفی در دسترس بود. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد منچستر(1990) و پرسشنامه استاندارد رفتار رانندگی شامل تخلفات عمدی، اشتباهات، تخلفات سهوی و لغزش­ها بهره گرفته شده که روایی آن از طریق اعتبار صوری و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ برابر 78/0محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده­­ها از روش تحلیل مسیر با استفاده از نرم­افزار SmartPLS3  استفاده گردید. بیشترین تأثیر اجرای طرح گواهینامه آسان موتورسیکلت بر رفتار ترافیکی موتورسیکلت­سواران از نظر کارشناسان مربوط به مقوله­ی اصلی تخلفات عمدی با مقدار آماره تی 357/27 با ضریب بتا881/0و از نظر رانندگان موتورسیکلت، بیشترین تأثیر اجرای طرح مذکور مربوط به مقوله­ی اصلی انضباط بخشی آماره­ی تی 319/49 با ضریب بتا924/0بود. از طرف دیگر تمامی بارهای عاملی مقوله­های اصلی و فرعی بیشتر از 5/0 هستند که در سطح 95/0 معنی­دار بودند. تجزیه و تحلیل داده­ها نشان می­دهد اجرای طرح گواهینامه آسان موتورسیکلت بر اصلاح و تغییر رفتار ترافیکی موتورسیکلت­سواران موثر بوده و می­تواند باعث افزایش انضباط بخشی و کاهش تخلفات این گروه از کاربران ترافیکی ­شود.    
کلیدواژه‌های فارسی مقاله طرح موتوریار،موتورسیکلت‌سواران،مجازات جایگزین،تردد،انضباط ترافیکی،

عنوان انگلیسی Investigating the Effect of the Implementation of Easy Motorcycle License Scheme on the Traffic Behavior of Motorcycle Riders
چکیده انگلیسی مقاله Considering current social and economic problems society and the need to use motorcycles to meet the livelihood needs this group of people, and other hand, the need for traffic safety and need to apply regulations on violations in these special circumstances, need to organize and It is felt create appropriate mechanisms improve the behavior and establish traffic discipline of motorcycle riders. Therefore, main purpose of this study effect of the implementation easy motorcycle license scheme traffic behavior of motorcycle riders. Research is applied terms purpose and descriptive-survey terms of method. statistical population of the senior experts of Rahorba Police Headquarters was stratified random sampling motorcycle license recipients in the easy design, and sampling method research was available random sampling method. data collection tool was Manchester questionnaire standard driving behavior questionnaire, including intentional violations, mistakes, inadvertent violations, slips, whose validity was calculated through face validity and reliability using Cronbach's alpha of 0.78. SmartPLS3 software was used data analysis. Greatest effect implementation easy motorcycle license plan traffic behavior motorcycle riders according experts related main category of intentional violations with the value of T-statistic 27.357 and beta coefficient 0.881 and according motorcycle drivers, greatest effect implementation said plan It was related to main category of discipline with a beta coefficient of 0.924 and a t-statistic of 49.319. The implementation of easy motorcycle license scheme is effective in changing the traffic behavior of motorcycle riders and can increase discipline and reduce violations of this class of traffic users.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله طرح موتوریار,موتورسیکلت‌سواران,مجازات جایگزین,تردد,انضباط ترافیکی

نویسندگان مقاله سجاد امیری |
دانش آموخته دکتری، گروه علوم پایه و مهندسی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران

مجید حق شناس |
دانش آموخته دکتری، گروه علوم پایه و مهندسی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران

محمدباقر سلیمی |
استادیار، گروه عملیات ترافیک، دانشگاه جامع علوم انتظامی امین، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://road.bhrc.ac.ir/article_201755_b2a8992db6afd17fd9a9dde2723ec7e0.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات