این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۳۳، شماره ۱۲۲، صفحات ۴۸۹-۵۰۲

عنوان فارسی بررسی قیر بهینه در مخلوط‌های آسفالت بازیافتی به روش سطح پاسخ
چکیده فارسی مقاله محدودیت در دسترسی به مصالح سنگی مرغوب، قیمت بالای قیر و دستیابی به اهداف زیست‌محیطی، بازیافت مخلوط‌های آسفالتی را در صنعت راه‌سازی توسعه داده است. بازیافت مخلوط‌های آسفالتی، یک روش مناسب‌ برای ترمیم و نگهداری رویه‌های آسفالتی است. در این پژوهش، یک روش ساده برای طراحی اختلاط مخلوط های آسفالت بازیافتی به روش سطح پاسخ ارائه می شود. بدین منظور، اثر نوع خرده آسفالت بازیافتی (دو نوع خرده آسفالت با مقدار قیر و مصالح سنگی متفاوت) و مقدار آن (0، 25 و 50 درصد) بر پارامترهای حجمی و مقاومتی مخلوط‌های آسفالتی با استفاده از روش‌های آماری ارزیابی شده و طرح اختلاط بهینه مخلوط‌ آسفالتی شامل ترکیب مصالح سنگی جدید، مقدار خرده آسفالت بازیافتی و مقدار قیر بهینه جدید به دست می آید. نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر نشان می‌دهد طرح اختلاط بهینه برای تولید مخلوط آسفالت بازیافتی با خرده آسفالت‌های مختلف، متفاوت است. از طرفی مقدار خرده آسفالت بازیافتی بر ترکیب بهینه مخلوط آسفالتی اثر می‌گذارد. همچنین نتایج نشان می‌دهد با افزایش درصد خرده ‌آسفالت در ساخت نمونه‌های آزمایشگاهی، مقادیر استحکام، درصد فضای خالی آسفالت، روانی و درصد فضای خالی مصالح سنگی افزایش می‌یابد درحالی‌که مقادیر وزن مخصوص و درصد فضای خالی پرشده با قیر کاهش می‌یابد. این تحقیق نشان داد که روش سطح پاسخ تعداد ساخت نمونه‌های آزمایشگاهی را کاهش می‌دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازیافت‌،خرده آسفالت،روش سطح پاسخ،طرح اختلاط،قیر،

عنوان انگلیسی Investigating Optimum Bitumen Content in Recycled Asphalt Mixtures with Response Surface Method
چکیده انگلیسی مقاله Limited access to high-quality aggregates, rising bitumen costs, and environmental considerations have driven the advancement of asphalt mixture recycling in the road construction industry. Recycling asphalt mixtures has proven to be an effective method for rehabilitation and maintenance of asphalt pavements. This study introduces a simple approach to mix design of recycled asphalt mixtures using response surface methodology. The research examines the influence of recycled asphalt pavement type (two variations with differing bitumen and aggregate content) and its proportion (0, 25 and 50%) on the volumetric and strength properties of asphalt mixtures through statistical analysis. An optimal mix design is established, incorporating the composition of new aggregates, the proportion of recycled asphalt pavement, and the quantity of newly optimized bitumen. The findings indicate that the optimal mix design varies depending on the type of recycled asphalt pavement used. Additionally, the proportion of recycled asphalt pavement significantly influences the mix design of the asphalt mixtures. Results reveal that as the percentage of recycled asphalt pavement increases in laboratory specimens, there is an increase in strength, asphalt air voids, flow, and VMA. Conversely, bulk specific gravity and VFA decrease. Furthermore, this research demonstrates that employing the response surface methodology effectively reduces the number of laboratory specimens required for testing.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله بازیافت‌,خرده آسفالت,روش سطح پاسخ,طرح اختلاط,قیر

نویسندگان مقاله بابک گلچین |
دانشیار، گروه مهندسی عمران، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

محمد مسیب زاده |
دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه مهندسی عمران، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران

رامین مشک آبادی |
دانشیار، دانشکده فناوری‌های نوین، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران


نشانی اینترنتی https://road.bhrc.ac.ir/article_212537_8ad4e48c248cfcd8adba2158ba6f8f5f.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات