این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۳۳، شماره ۱۲۲، صفحات ۵۱۳-۵۲۶

عنوان فارسی مدلسازی عددی سه بعدی جریان در مقطع مرکب نامتقارن در محل پل رودخانه‌ای (مطالعه موردی: پل خورش رستم در خلخال)
چکیده فارسی مقاله پل‌های رودخانه‌ای از آسیب پذیرترین ابنیه فنی راه و راه آهن در مقابله خطر سیلاب هستند. در این میان مشخصات رودخانه در سیلابی که به وقوع می‌پیوندد و آسیبی که می‌تواند بر سازه پل ایجاد کند، موثر است. یکی از مقاطع عرضی معمول، که خصوصا در رودخانه‌ها و مسیل-های طبیعی مشاهده می‌شود، مقاطع مرکب می‌باشند. مقطع مرکب نامتقارن یکی از انواع مقاطع مرکب هستند که سبب می‌شود شرایط جریان در محل پل‌ها با پیچیدگی‌هایی همراه باشد. در این پژوهش با شبیه‌سازی عددی سه بعدی جریان در محل پل، ابعاد مختلف مساله از لحاظ هیدرولیکی بررسی گردیده است. در این راستا از نرم‌افزار FLOW-3D استفاده شده است. پس از معرفی اجمالی نرم‌افزار و بیان نحوه محاسبه پارامترهای مهم هیدرولیکی از جمله انرژی جنبشی، اتلاف انرژی و تنش برشی در نرم‌افزار، جهت اطمینان از عملکرد مناسب نرم‌افزار مذکور، صحت سنجی نتایج با یک مدل آزمایشگاهی صورت پذیرفته است. از مدل جهت شبیه‌سازی جریان در محل پل خورش رستم خلخال استفاده گردید. پل مذکور در یک تنگ‌شدگی دهانه رودخانه با مقطع عرضی مرکب نامتقارن با دیوار هدایت بیضوی واقع شده است. نتایج مدلسازی نشان داد که اگرچه استفاده از دیوار هدایت آب بیضوی در ساحل سمت راست سبب محافظت کوله پل در برابر ایجاد تغییرات شدید سرعت و تنش برشی شده است اما شکل هندسی مقطع رودخانه در محل پل سبب توزیع غیریکنواخت جریان در محل پایه-های پل می‌گردد. بطوریکه تنش برشی در اطراف پایه‌ها که عامل اصلی آبشستگی بوده و می‌تواند سبب تخریب پل گردد، تا حدود 50 درصد متغییر خواهد بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آبشستگی،پل رودخانه‌ای،نرم افزار Flow-3D،مقطع مرکب نامتقارن،شبیه‌سازی سه‌بعدی،

عنوان انگلیسی Three-dimensional Numerical Modeling of Flow in an Asymmetric Compound Channel at a River Bridge Site (Case Study: Khoresh Rostam Bridge in Khalkhal)
چکیده انگلیسی مقاله River bridges are among the most vulnerable technical structures of roads and railways in terms of flood risk. In the meantime, the characteristics of the river are effective in the flood that occurs and the damage that can be caused to the bridge structure. One of the common cross-sections, which is especially observed in rivers and natural streams, is compound sections. Asymmetric compound sections are one of the types of compound sections that cause flow conditions at the bridge site to be complicated. In this research, various dimensions of the problem have been investigated from a hydraulic perspective by means of three-dimensional numerical simulation of the flow at the bridge site. In this regard, FLOW-3D software has been used. After briefly introducing the software and explaining how to calculate important hydraulic parameters such as kinetic energy, energy loss and shear stress in the software, in order to ensure the proper performance of the aforementioned software, the results have been validated with a laboratory model. The model was used to simulate the flow at the Khursh Rostam Bridge in Khalkhal. The bridge is located in a narrow river span with an asymmetric compound cross-section with an elliptical water guide wall. The modeling results showed that although the use of an elliptical water guide wall on the right bank has protected the bridge abutment against severe changes in velocity and shear stress, the geometric shape of the river cross-section at the bridge site causes non-uniform flow distribution at the bridge piers. So that the shear stress around the piers, which is the main cause of scour and can cause bridge destruction, will vary by about 50 percent. .
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آبشستگی,پل رودخانه‌ای,نرم افزار Flow-3D,مقطع مرکب نامتقارن,شبیه‌سازی سه‌بعدی

نویسندگان مقاله امیر محجوب |
استادیار، پژوهشکده حمل و نقل، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران

خیراله خادمی |
استادیار، پژوهشکده حمل و نقل، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://road.bhrc.ac.ir/article_214614_7d2bacf3b13adf91356ee3a9cf196ca5.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات