این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
زن در توسعه و سیاست
، جلد ۲۲، شماره ۴، صفحات ۹۴۱-۹۶۳
عنوان فارسی
طراحی مدل کارآفرینی دیجیتالی زنان برای مشاغل خانگی با رویکرد دادهبنیاد
چکیده فارسی مقاله
کارآفرینی دیجیتال بهعنوان مفهومی نوین در عرصۀ کسبوکارها، به معنای بهرهگیری از فرصتهای فراهمشده توسط اینترنت، فناوری موبایل و رسانههای جدید است. هدف اصلی تحقیق حاضر طراحی مدل کارآفرینی دیجیتالی زنان برای مشاغل خانگی است.
این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش کیفی است که با رویکرد دادهبنیاد اشتراوس و کوربین انجام گرفته و از نظر ماهیت، اکتشافی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل استادان دانشگاهی و کارآفرینانی است که از طریق رسانههای اجتماعی و فضای دیجیتال کسبوکار خانگی راهاندازی کردهاند و سابقۀ کاری بیشتر از پنج سال دارند. در این تحقیق از روش نمونهگیری هدفمند و در برخی موارد از روش گلولهبرفی استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها مصاحبههای عمیق و نیمهساختاریافته بود که با 14 نفر انجام گرفت و تا رسیدن به اشباع نظری پیش رفت. متن مصاحبهها با نرمافزار MAXQDA و با فنون کدگذاری و بهصورت تحلیل محتوای آشکار و نهفته تحلیل و درنهایت مدل پارادایمی ارائه شد. نتایج بیانگر این است که توانمندسازی کارآفرینانه، فناوری، عوامل فردی شرایط علی، فرصتها، زیرساختها، دانش افراد، عوامل زمینهای، و عوامل درونی و برقراری ارتباطات مؤثر، شرایط مداخلهگر کارآفرینی دیجیتال برای مشاغل خانگی هستند. در این راستا، راهبردهای پیشنهادی شامل بازاریابی دیجیتال، قوانین و مقررات دیجیتال، رهبری و مدیریت متخصص و پتانسیل تبلیغات اینترنتی هستند که کاربست این راهبردها پیامدهایی نظیر ایجاد شبکهای از روابط فراملی، ارزشآفرینی شغلی برای زنان و بهبود عملکرد اقتصادی دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رویکرد دادهبنیاد،کارآفرینی دیجیتالی زنان،مشاغل خانگی،
عنوان انگلیسی
Designing a Digital Entrepreneurship Model for Women in Home-Based Businesses with a Grounded Theory Approach
چکیده انگلیسی مقاله
Digital entrepreneurship is acknowledged as a novel concept in the business world, which pertains to utilizing opportunities provided by the internet, mobile technology, and new media. The primary goal of this investigation is to develop a digital entrepreneurship model that is tailored to the needs of women who operate home-based businesses. This research is applied in terms of purpose, qualitative in methodology, and employs the grounded theory approach of Strauss and Corbin. It is exploratory in nature. The statistical population of the research includes university professors and entrepreneurs who have established home-based businesses through social media and digital platforms and have over 5 years of work experience. In this study, purposive sampling and snowball sampling procedures were implemented. In-depth and semi-structured interviews were conducted with 14 individuals until theoretical saturation was attained. This was the data collection tool. Maxqda software was employed to analyze the interview transcripts, utilizing coding techniques and both manifest and latent content analysis. This process ultimately resulted in the presentation of a paradigmatic model.The findings indicate that entrepreneurial empowerment, technology, and individual factors serve as causal conditions, while opportunities, infrastructure, individual knowledge, and content serve as contextual factors. Internal factors and effective communication function as intervening conditions for digital entrepreneurship in home-based businesses. Proposed strategies include the potential of online advertising, specialized leadership and management, digital laws and regulations, and digital marketing strategies. The implementation of these strategies leads to the establishment of transnational networks, the creation of job value for women, and improved economic performance.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
رویکرد دادهبنیاد,کارآفرینی دیجیتالی زنان,مشاغل خانگی
نویسندگان مقاله
فریبا مصری عیسی لو |
کارشناسی ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
ناصر سیف اللهی |
استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
قاسم زارعی |
استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jwdp.ut.ac.ir/article_100108_b62a2bc32b6762a8d80d2ccd7df71367.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات