این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات رفتار سازمانی، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۱۶۳-۱۹۵

عنوان فارسی تأثیر هوش هیجانی و فرهنگ یادگیری در سازمان بر رابطه بین رفتار رهبر و آمادگی کارکنان برای تغییر
چکیده فارسی مقاله شرایط پیچیدۀ رقابت و سیطرۀ نیروهای دانشی بر عرصۀ کسب‌وکار، چالش عمده‌ای را برای رهبران سازمان‌های امروزی به‌وجود آورده است. در چنین شرایطی بهره‌گیری از سبک‌های مناسب رهبری جهت تأثیرگذاری بر آمادگی کارکنان برای تغییر و همچنین تلاش برای ارتقای فرهنگ یادگیری در سازمان راه‌حل مناسبی قلمداد شده است. دراین‌میان، توانائی‌های فردی کارکنان و به‌ویژه توانایی آنها برای درک نیاز و پذیرش ضرورت تغییر که در قالب هوش هیجانی تبلور می‌یابد، می‌تواند بر شدت تأثیرگذاری دو عامل فوق بیفزاید. ازاین‌منظر، تحقیق حاضر در نظر دارد تا تأثیر سبک‌های رهبری بر آمادگی کارکنان برای تغییر را با بهره‌گیری از دو متغیر میانجی: هوش هیجانی و فرهنگ یادگیری سازمانی مورد واکاوی قرار دهد. پژوهش حاضر از لحاظ هدفِ تحقیق، کاربردی و بر حسب شیوۀ گردآوردی داده‌ها، توصیفی از شاخۀ پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ کارکنان شاغل در سازمان موردمطالعه ( 320 نفر) است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برای جامعۀ محدود به تعداد 175 نفر محاسبه شد. روش نمونه‌گیری، تصادفی طبقه‌ای بوده و پایایی پرسشنامه با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ تعیین شد. تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها نیز با استفاده از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری با کاربرد نرم‌‌افزار لیزرل انجام گرفت. نتایج حاکی از آن است که سبک رهبری هم به‌صورت‌ مستقیم و هم از طریق متغیرهای میانجی هوش هیجانی و فرهنگ یادگیری سازمانی بر آمادگی کارکنان برای تغییر در جامعۀ هدف تأثیرگذار بوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Impact of Emotional Intelligence and Organizational Learning Culture on the Relationship between Leader’s Behavior and Employee Readiness for Change The Impact of Emotional Intelligence and Organizational Learning Culture on the Relationship between Leader’s Behavior and Employee Readiness for Change
چکیده انگلیسی مقاله The complex competitive condition and the dominance of knowledge forces on business arena have created a number of major challenge for the leaders of today's organizations. In such circumstances, applying appropriate leadership styles in order to influence the staff readiness for change as well as efforts to promote organizational learning culture is a proper solution. The ability of individual employees and especially their ability to understand and accept the need for change which is expressed in terms of emotional intelligence can greatly increase the intensity of the effect of the above two factors. From these perspective, the current study attempts to investigate the impact of leadership styles on staff readiness for change through the mediator variables of emotional intelligence and organizational learning culture. This study is an applied one in terms of purpose and it is a descriptive survey in terms of data gathering method. The statistical population of the study consists of all employees of the studied organization (320). The sample size were calculated as 175 people according to Cochran formula. Sampling method was stratified random and reliability of the questionnaire was determined using Cronbach alpha formula. Data analysis was performed using structural equation modeling and LISREL software. The findings indicate that leadership style has an effect on the employee readiness for change in the target population both directly and indirectly through the mediator variables of emotional intelligence and organizational learning culture.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد ابراهیم سنجقی | mohammad ebrahim
استاد دانشگاه صنعتی مالک اشتر
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعتی مالک اشتر (Malek ashtar university of technology)

علی فرهی |
استاد دانشگاه جامع امام حسین ع
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه جامع امام حسین (Imam hosseyn university)

فاطمه السادات امیراحمدی | fatemeh sadat
دانش آموختۀ کارشناسی ارشد مهندسی و مدیریت اجرائی mbe دانشگاه صنعتی مالک اشتر
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعتی مالک اشتر (Malek ashtar university of technology)


نشانی اینترنتی http://obs.sinaweb.net/article_23171_648cba8c4101732c71275261bb5eb596.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1159/article-1159-342712.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات