این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۴، شماره ۲۵، صفحات ۳۶-۵۰

عنوان فارسی رابطه ی ساختار کلاس و سازگاری دانشجویان با دانشگاه: نقش واسطه ای فرسودگی تحصیلی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه‌ای فرسودگی تحصیلی در رابطه بین ساختار کلاس و سازگاری دانشجویان با دانشگاه انجام شد. شرکت‌کنندگان این پژوهش شامل 320 نفر (161 زن، 159 مرد) از دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه شیراز بودند که بر‌اساس روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند‌مرحله‌ای انتخاب شدند. به‌منظور بررسی متغیّرهای پژوهش، هر‌یک از شرکت‌کنندگان، پرسشنامه ساختار کلاس (الیوت و چرچ، 2001)، پرسشنامه سازگاری با دانشگاه (بیکر و سیریک، 1989) و مقیاس فرسودگی تحصیلی مزلاچ (شائوفلی و همکاران، 2002) را تکمیل کردند. پایایی ابزارهای پژوهش به‌وسیله ضریب آلفای کرونباخ و روایی آنها از طریق همسانی درونی احراز شد. برای تحلیل داده‌ها از مدل‌یابی معادلات ساختاری به کمک نرم‌افزار ایموس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که رابطه ساختار کلاس با سازگاری با دانشگاه و فرسودگی تحصیلی از‌لحاظِ آماری معنادار است. همچنین، فرسودگی تحصیلی در رابطه بین بعضی از ابعاد ساختار کلاس و سازگاری با دانشگاه، نقش واسطه‌ای ایفا می‌کند. نتایج نشانگر اهمیت ساختار کلاس در سازگاری دانشجویان با دانشگاه است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ساختار کلاس، فرسودگی تحصیلی، سازگاری با دانشگاه، دانشجو،

عنوان انگلیسی Relationship between class structure and adjustment to university: Mediating role of academic burnout
چکیده انگلیسی مقاله The present study investigated the mediating role of academic burnout in the relationship between class structure and students' adjustment to university. Participants were 320 university students (161 women, 159 men) from Shiraz University who were selected by random multistage cluster sampling method. To study the research variables, each participant completed the Class Structure Questionnaire (Elliot & Church, 2001), Adjustment Questionnaire (Baker & Siryak, 1984) and Academic Burnout Scale (Schaufeli, et al., 2002). Reliability of research instruments were determined by Cronbach's alpha coefficient and validity were determined by internal consistency. To analysis data, were used structural equation modeling by AMOS. The result showed that the relationship of class structure with adjustment and academic burnout is significant. Also the academic burnout played a mediating role in the relationship between some aspects of class structure and adjustment.              
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سهیلا نوشادی |
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)

راضیه شیخ الاسلامی |
دانشیار دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات