این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۴، شماره ۲۵، صفحات ۵۰-۷۰

عنوان فارسی
چکیده فارسی مقاله
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Relation of Emotional Intelligence and Academic Achievement: the Mediating Role of Self-Esteem and Social Support
چکیده انگلیسی مقاله Background and Purpose: This study aims to examine the relationship of emotional intelligence with academic achievement and the mediating role of self-esteem and social support in this relation. Research method: The study was descriptive and type of correlational. The study population were all high school students KHAF city that 360 person were selected by random cluster sampling as sample. In this study, a questionnaire emotional competencies, Txiki (2001), Rosenberg Self-Esteem (1995), Multidimensional Scale of Perceived Social Support Zimet and colleagues (1988) was used. The resulting data were analyzed by Pearson correlation coefficient and regression analysis. Result: The results showed that emotional intelligence, self-esteem, and social support have a significant relationship with academic achievement and self-esteem and social support also have a mediating role in relationship between emotional intelligence and academic achievement. Conclusion: Thus the results imply the importance and role of self-esteem, social support, and emotional intelligence in improving academic achievement that should be considered by experts and authorities of educational system
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عمادالدین احراری |
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنان،
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)

محمود نجفی |
استادیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه سمنان،
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)

محمد علی محمدی فر | mohammad ali
استادیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات