این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۴، شماره ۲۵، صفحات ۷۰-۸۵

عنوان فارسی تأثیر آموزش روش خودنگاری و توقف افکار بر میزان توجه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
چکیده فارسی مقاله یکی از راهکار‌‌های تأثیرگذار در فرایند تعلیم‌و‌تربیت، استفاده از مکانیزم خودنگاری و توقف فکر بر میزان توجه و پیشرفتِ تحصیلی دانش‌آموزان‌ است. خودنگاری و توقف فکر در مهار هیجانات شخصی افراد در تشویق کودکان برای گرفتن مسئولیت رفتارشان تأثیر بسزایی دارد و در روند پیشرفتِ تحصیلی دانش‌آموزان‌ به‌طور قابل‌توجهی مؤثر است. در این پژوهش که از روش تحقیق آزمایشی استفاده شد، دو گروه آزمایش، به روش خودنگاری و دیگری به روش توقف افکار و یک گروه کنترل مورد آموزش قرار گرفتند. جامعه آماری تحقیق را کلیه دانش‌آموزان‌ دختر پایه دوم متوسطه ناحیه دو همدان که در سال تحصیلی 1394-1393 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل داده که تعداد 75 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده به‌عنوان نمونه انتخاب شده‌اند. در تحلیل داده‌‌ها از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیّره استفاده شد و قبل از اجرای آزمون وجود پیش‌شرط‌‌های آزمون با استفاده از آزمون کلموگراف اسمیرونف، نمودار پراکندگی، آزمون لون و ام باکس مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج به‌دست آمده از بررسی معدل نوبت اول و دوم دانش‌آموزان برای سنجش پیشرفتِ تحصیلی آنان در قبل و بعد از اجرای طرح حاکی از آن بود که آموزش خودنگاری و توقف افکار موجب افزایش توجه متمرکز و پراکنده و پیشرفتِ تحصیلی دانش‌آموزان‌ شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The effect of autobiography and thought pause on students` attention and academic progress
چکیده انگلیسی مقاله The effect of autobiography and thought pause on students` attention and academic progress one influential way in education process is using autobiography and thought pause on the students` concentration and academic progress .Since autobiography and thought pause plays an important role in harnessing individuals` emotions and encouraging individuals to assume responsibility , it can be used to help children to have progress in the academic situation this research with survey method, two test  group were tested in autobiography and thought pause and in control group. The statistical sample consisted of all second grade high school girls of the first zone of Hamadan  That theyenrolled in the academic year 94-93, of whom 75 were chosen in simple sampling method. In data analysis, multivariable covariance test was used and test prerequisites such as kolmogrov-Smearnov ,scatter chart, Leven test and M.Box were performed before the main test.The results of the average score of the first and second period of students show that teaching autobiography and thought pause leads to great concentration and academic progress
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ابوالقاسم یعقوبی |
دانشیار و عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)

شیما صدیقی |
کارشناس ارشد روان شناسی بالینی

نفیسه یاری مقدم | yari moghadam
دانشجوی دکترای روان شناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر عباس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی بندر عباس (Islamic azad university of bandar abbas)

پروین راسخی |
کارشناس ارشد روان شناس تربیتی


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات