این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۴، شماره ۲۵، صفحات ۸۵-۱۰۰

عنوان فارسی فراتحلیل اثربخشی مداخلات روان‌شناختی بر عزت نفس دانش‌آموزان
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر به ‌منظور بررسی پژوهش‌های انجام شده در ارتباط با اثربخشی مداخلات روان‌شناختی بر عزت نفس دانش‌‌آموزان دوره دبیرستان و راهنمایی انجام شد. در این خصوص، فراتحلیل با یکپارچه کردن نتایج حاصل از انجام تحقیقات مختلف، تلاش می‌کند تا میزان اندازه اثر مداخلات روان‌شناختی را مشخص کند. بدین منظور با استفاده از ملاک‌های درون‌گنجی به‌منظور انتخاب نمونه پژوهش، از بین 40 پژوهش، 27 پژوهش را که از‌لحاظِ روش‌شناختی مورد تأیید قرار گرفتند، انتخاب و فراتحلیل بر روی آنها انجام گرفت. تعداد کل آزمودنی‌هایی که در پژوهش‌های انتخاب شده مشارکت داشتند، برای دانش‌آموزان دبیرستان 655 نفر و برای دانش‌آموزان راهنمایی برابر با 1151 نفر بود. ابزار پژوهش، چک‌لیست فراتحلیل بود. پژوهش حاضر مبتنی بر 27 اندازه ‌اثر ‌بود. نتایج پژوهش نشان داد، میزان اندازه ‌اثر مداخلات روان‌شناختی بر عزت نفس دانش‌آموزان، مطابق جدول تفسیر اندازه ‌اثر کهن  در‌حد بالاست. بنابراین مداخلات روان‌شناختی بر ارتقاء عزت نفس دانش‌آموزان در ایران تأثیر بسیار زیادی داشته است.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فراتحلیل، مداخلات روان‌شناختی، عزت نفس،

عنوان انگلیسی Meta-Analysis of Effectiveness of Psychological Interventions on students’ Self-Esteem (Iran 2001-2012) (Case Study: Guidance and secondary high school students)
چکیده انگلیسی مقاله The present study examined the effectiveness of psychological intervention on self-esteem of guidance and secondary high school students. Meta-analysis method has been used in this study by integrating the results of various investigations; measure the effectiveness of psychological interventions on self-esteem has been identified[. Using the criteria for selecting the sample of treasure for this purpose, among the 40 studies, 27 of which were acceptable in terms of methodological, and meta-analysis was performed on them. The total number of subjects that participated in selected research for secondary high school were 655 and for elementary[ school were equal to 1151. Research instrument was a checklist of meta-analysis. Results, showed that of psychological interventions on self-esteem of students, high school d = 0.97(P ≤ 0.00001) and guidance, d = 0.85 (P ≤ 0.0001), that the effect sizes obtained for all two sections according to Cohen's was high the effect size. Conclusion: A psychological intervention on self-esteem student's high school and guidance has high impact. [It means psychological educational interventions on academic performance of dyscalculia[ students in Iran have high impact .    
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Meta-Analysis, Psychological interventions, Self-Esteem

نویسندگان مقاله فرهاد کهرازهی | کهرازهی
استادیار دانشگاه سیستان و بلوچستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سیستان و بلوچستان (Sistan va baloochestan university)

بهزاد ریگی کوته | rigi kooteh
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه سیستان و بلوچستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سیستان و بلوچستان (Sistan va baloochestan university)


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات