این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۱۴، شماره ۲۵، صفحات ۱۰۰-۱۱۵
عنوان فارسی
پیشبینی تعهد سازمانی دبیران مقطع متوسطه دوم زاهدان بر اساس الگوی سلامت سازمانی هوی و فیلدمن
چکیده فارسی مقاله
یک سازمانِ سالم، جایی است که افراد دوست دارند در آن کار کنند و افتخار میکنند که بخشی از آن سازمان هستند. انتظار بر این است که تعهد سازمانی کارکنان در سازمانهای سالم بیشتر باشد؛ ازاینرو، مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه سلامت سازمانی مدارس با تعهد سازمانی دبیران مقطع متوسطه دوم زاهدان در سال تحصیلی 1394-1393 انجام گرفت. مطالعه حاضر توصیفی- همبستگی بوده که بهشیوه نمونهگیری طبقهای تصادفی از بین 1038 دبیر مقطع متوسطه دوم شهر زاهدان تعداد 281 دبیر از طریق دو پرسشنامه سلامت سازمانی هوی و فیلدمن (1997) و تعهد سازمانی لینز (2003) مورد مطالعه قرار گرفتند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه همزمان با کمک نرمافزارspss21 استفاده شد. براساس یافتهها، میانگین نمرات سلامت سازمانی مدرسه و تعهد سازمانی دبیران، در سطح بالاتری از میانگین نظری قرار داشت. بین سلامت سازمانی مدرسه و مؤلفههای آن (نفوذ مدیر، پشتیبانی منابع، تأکید علمی، روحیه، یگانگی نهادی، ملاحظهگری و ساختدهی) با تعهد سازمانی دبیران، رابطه مثبت و معناداری وجود داشت (01/0p<). نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که تمام مؤلفههای سلامت سازمانی به جز مؤلفه ساختدهی و پشتیبانی منابع توان پیشبینی تعهد سازمانی دبیران را دارند (05/0p<)؛ بنابراین، میتوان نتیجه گرفت کهسلامتسازمانی مدرسه باعثمیشوددبیراننسبتبه مدرسه احساس تعهد سازمانی بیشتریداشتهباشندودرراستایِتحققاهدافآنگامبردارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تعهد سازمانی، سلامت سازمانی، دبیران مقطع متوسطه دوم،
عنوان انگلیسی
Predicting Second High School Teachers' Organizational Commitment based on Hoy & Feldman's Organizational Health in the academic years 2014-2015
چکیده انگلیسی مقاله
A healthy organization is where people love the work and are proud to be part of that organization. It is expected that the organizational commitment to be more in healthy organizations. This study investigated the relationship between organizational health and organizational commitment of second high school teachers of Zahedan in the academic years 2014-2015. This study is a descriptive- correlation and among of 1038 second high school teacher, 281 highs choll teacher in Zahedan were selected by Simple Random Sampling model. For collecting data, the Hoy & Feldman's organizational health (1997), and Linz's corganizational commitment (2003) questionnaires were used. The data were analyzed using Pearson correlation and Regression analysis through Spss21 software. The finding showed that all components of organizational health (principal influence, support resources, academic emphasis and morale, horalick, consideration and initiating structure) have positive and significant relationship with organizational commitment. Multiple regression findings showed that all components of organizational health except initiating structure and support resources can explain and predict teachers' organizational commitment. According to the findings, Managers can plan and implement appropriate strategies to promote components of quality of work life of teachers to provide efficient services. Basded to findins organizational health can make teachers feel more loyal to their school and take steps towards achieving organizational goals.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی ثمره میر | samareh mir
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان (Islamic azad university of zahedan)
ناصر ناستی زایی |
استادیار، دکترای مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سیستان و بلوچستان (Sistan va baloochestan university)
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات