این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۱۴، شماره ۲۵، صفحات ۱۱۵-۱۳۰
عنوان فارسی
بررسی روابط ساختاری امید، خودکارآمدی تحصیلی و ادراک از جوّ کلاس با انگیزش تحصیلی
چکیده فارسی مقاله
این پژوهش با هدفِ بررسی روابط ساختاری امید، خودکارآمدی تحصیلی و ادراک از جوّ کلاس با انگیزش تحصیلی دانشآموزان انجام گرفت. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی (الگویابی علّی) بود. کلیۀ دانشآموزان پایۀ اول دبیرستان مدارس دولتی شهر ارومیه (11430N=) در سال تحصیلی 1392-1391 جامعۀ آماری این پژوهش را تشکیل میدادند. روش نمونهگیری، خوشهای چندمرحلهای بود. تعداد 180 نفر دختر و 200 نفر پسر مورد مطالعه قرار گرفتند (380=n). برای جمعآوری اطلاعات از مقیاس انگیزشِ تحصیلی هارتر، آزمون امید اسنایدر، مقیاس خودکارآمدی موریس و پرسشنامۀ ادراک از جوّ کلاس تریکت و موس استفاده شد. دادهها با روش الگویابی معادلات ساختاری تحلیل شد. نتایج بهدست آمده نشان دادند، مدل ساختاری انگیزشِ تحصیلی دانشآموزان مدلی روا در جامعۀ مورد پژوهش است و دادهها برازش مناسبی با مدل نظری دارند (052/0 =RMSEA). براساس این مدل، 79/0 از واریانس انگیزشِ تحصیلی قابل تبیین است؛ ازاینرو، جوّ کلاس بر خودکارآمدی، انگیزشِ تحصیلی، خودکارآمدی بر امید، خودکارآمدی بر انگیزشِ تحصیلی و امید بر انگیزشِ تحصیلی اثر مستقیم معنادار دارند. فقط ادراک از جوّ کلاس بر روی امید معنیدار نبود؛ درنتیجه، عوامل مذکور میتوانند بهطور مناسبی انگیزشِ تحصیلی دانشآموزان را تبیین کنند. برایناساس، احتمالاً میتوان انگیزش و عملکرد دانشآموزان را با ارتقای امید و خودکارآمدیِ تحصیلی ارتقاء بخشید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
انگیزش تحصیلی، امید، خودکارآمدی، جوّ کلاس،
عنوان انگلیسی
Structural relationship between hope, academic self-efficacy and perceived classroom environment with academic motivation
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this study was to investigate the structural relationship between hope, academic self-efficacy and perceived classroom environment with academic motivation of students. The descriptive correlational design (causal modeling) is used. The target population includes all the first-grade students of Urmia public high schools studying during 2012-2013 academic year. Multi-stage sampling method was used. A total sample of 180 girls and 200 boys is studied (n=380). Harter's academic motivation scale, Snyder's hope test, Morris self-efficacy scale, and the classroom environment questionnaire by Trickett and Moos are used for data collection. Data are analyzed using structural equation modeling. Results suggest that structural model of students' academic motivation is a valid model in the population studied and that data is well-fitted to the theoretical model (RMSEA=0.052). About 0.79 of the variance is explainable according to this model. Path coefficients display that all the paths are significant except the path from perception of classroom environment to hope. Hence, mentioned factors can properly explain students' academic motivation. Therefore, considering these factors during the education, students' academic motivation and performance can be improved.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فرزانه میکاییلی منیع | michaeli manee
دانشیار روانشناسی تربیتی دانشگاه ارومیه
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه ارومیه (Urmia university)
سعید مهنا |
سوسن مهدوی فر |
کار شناس ارشد روانشناسی تربیتی
علی عیسی زادگان |
دانشیار روانشناسی دانشگاه ارومیه
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه ارومیه (Urmia university)
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات