این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۱۴، شماره ۲۵، صفحات ۱۴۰-۱۵۰
عنوان فارسی
بررسی ساختار عاملی، پایایی و روایی مقیاس همدلی اساسی: فرم فارسی
چکیده فارسی مقاله
هدف کلّی از این پژوهش، بررسی ساختار عاملی، پایایی و روایی مقیاسِ همدلی اساسی در دانشآموزان دبیرستانی شهر شیراز بود. مشارکتکنندگان پژوهش 700 نفر (340 دانشآموز پسر و360 دانشآموز دختر) از دانشآموزان دبیرستانی شهر شیراز بودند که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و مقیاس همدلی اساسی و خردهمقیاسهای ارتباط با همسالان و پرخاشگری را تکمیل کردند. بهمنظور تحلیل دادهها از روش آلفای کرونباخ، بازآزمایی، تحلیل عامل اکتشافی و روایی همگرا و واگرا استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی به روش مؤلفههای اصلی حاکی از وجود 2 عامل به نامهای ابعاد عاطفی و شناختی بود. نتایج بررسی اعتبار سازه عاملی نشان داد که دو خردهمقیاس همدلی اساسی 7/37 واریانس را به خود اختصاص میدهند و پایایی آزمون به روش آلفای کرونباخ بین 74/0 تا 80/0 و به روش بازآزمایی بین 72/0 تا 80/0 محاسبه شد. همچنین در تحقیق حاضر، دختران همدلی بیشتری را در مقایسه با پسران از خود نشان دادند. براساسِ این نتایج، مقیاس همدلی اساسی ابزاری معتبر برای ارزیابی میزان همدلی در نوجوانان ایرانی است و میتواند مورد استفاده متخصصان قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پایایی، تحلیل عاملی، روایی، مقیاس همدلی اساسی،
عنوان انگلیسی
The study of factor structure, reliability and validity of basic empathy scale: Persian form
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to investigate the factor structure and reliability, validity of basic empathy scale among high school students of Shiraz.Participants were 700 high school students (340 male and 360 female) from Shiraz city that selected by cluster sampling method and they completed basic empathy scale and peer relation and aggressive subscales. Cronbach's alpha, test-retest reliability, exploratory factor analysis and convergent and divergent validity for data analyzing were used. The results of exploratory factor analysis showed two factors that named affective component and cognitive component. The two factors explained 37/7 percent of total variance and Cranach's alpha coefficients for scale were ranged from 0.74 to 0.84 and test-retest reliability coefficients were from 0.72 to 0.80. Also, in present study girls showed more empathy than boys.Based on this result, BES is a valuable instrument for assessing of empathy in adolescences and it can be used by mental health and educational professionals
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
reliability, factor analysis, validity, basic empathy scale
نویسندگان مقاله
محمد علی جعفری | mohammad ali
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس
زهرا نوروزی |
محبوبه فولادچنگ |
دکترای تخصصی روانشناسی تربیتی، دانشیار بخش روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات