این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۳، شماره ۲۴، صفحات ۱۰۹-۱۲۶

عنوان فارسی نقش خوددلسوزی و ذهن‌آگاهی در پیش‌بینی استرس تحصیلی دانش‌آموزان دختر
چکیده فارسی مقاله چکیده هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین خوددلسوزی و ذهن‌آگاهی با استرس تحصیلی در دانش‌آموزان دختر بود. روش پژوهش این مطالعه همبستگی است. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه است که مشتمل بر 2900 نفر دانش‌آموز بود. روش نمونه‌گیری مطالعه حاضر، نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای و دربرگیرنده 341 نفر از دانش‌آموزان دختر بود. ابزارهای گردآوری داده‌ها شامل پرسش‌نامه مقیاس خوددلسوزی نف، ذهن‌آگاهی بائر و پرسش‌نامه استرس تحصیلیزاژاکووا است. یافته‌ها نشان داد که بین ذهن‌آگاهی با استرس تحصیلی در سطح (01/0P<) و بین خوددلسوزی با استرس تحصیلی در سطح (01/0P<)، رابطه معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که 32 درصد از واریانس استرس تحصیلی توسط ذهن‌آگاهی و خوددلسوزی قابل پیش‌بینی است؛ در نتیجه، ذهن‌آگاهی و خوددلسوزی به‌عنوان سازه‌های مثبت، نقش بسزایی در کاهش استرس تحصیلی دانش‌آموزان دختر دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ذهن‌آگاهی، خوددلسوزی، استرس تحصیلی،

عنوان انگلیسی The Role of Self-Compassion and Mindfulness in predicting the female students' academic stress
چکیده انگلیسی مقاله Abstract The main purpose of this research was the relationship between the self-compassion and mindfulness with female students' academic stress. Research method is correlation. The population consisted of 2,900 female students. Sampling method was multistage random cluster which includes 341 female students. Measurement tools included Neef’s self-compassion, Baer’s mindfulness and Zajacova’s Academic Stress. The results showed that significant relationship mindfulness with academic stress (P< 0/01) and the self-compassion with academic stress (P< 0/01). Regression analysis showed that 32 percent of the variance in academic stress predicted by mindfulness and self-compassion. Consequently, mindfulness and self-compassion as the positive constructs is effective in reducing female students' academic stress.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله self-compassion, mindfulness, academic stress

نویسندگان مقاله بهمن کرد |
استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی مهاباد (Islamic azad university of mahabad)

آرزو باباخانی |
کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی


نشانی اینترنتی http://jeps.usb.ac.ir/article_2951_42b153e78bce9333bff8111ef5742127.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1162/article-1162-342725.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات