این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
طب و تزکیه، جلد ۳۳، شماره ۳، صفحات ۱۴۱-۱۲۶

عنوان فارسی تبیین عوامل وادارنده و بازدارنده در حکمرانی آکادمیک در آموزش عالی بر مبنای اکوسیستم نوآوری
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف:
حکمرانی آموزش عالی به نظام قدرت ناشی از قوانین، سیاستها و قواعد گفته می‌شود که مسئولیتهای بازیگران مختلف را در نظام آموزش عالی تعیین می‌کند. در این نظام، دانشگاه‌ها به عنوان مراکز اصلی فعالیت در حوزه آموزش عالی، نقشی حیاتی دارند. براین اساس، حکمرانی آکادمیک در آموزش عالی ایران با تأکید بر اکوسیستم نوآوری به عنوان یک عامل کلیدی در توسعه و پیشرفت دانشگاه‌ها و تحقق اهداف آموزش عالی تأثیر مهمی می‌تواند داشته باشد. با توجه به اهمیت موضوع، این پژوهش با هدف بررسی عوامل وادارنده و بازدارنده در حکمرانی آکادمیک در آموزش عالی ایران بر مبنای اکوسیستم نوآوری انجام شد.
روش‌بررسی:
مطالعه حاضر یک پژوهش کیفی بود که در سال 1402 انجام شد. اطلاعات از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با 18 نفر از صاحبنظران که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده بودند، جمع آوری شد. در نهایت تحلیل مصاحبه‌ها با روش تحلیل مضمون و از طریق نرم‌افزار MAXQDA انجام شد.
یافته ها:
در دو گروه اصلی وادارنده و بازدارنده حکمرانی آکادمیک، 70 کد استخراج شد. عوامل وادارنده و بازدارنده بیرونی در 6 بعد اجتماعی، فناورانه، اقتصادی، زیست‌محیطی، سیاسی و ارزشی و عوامل وادارنده و بازدارنده درونی در7 بعد استراتژی، ساختار، سیستم، ارزش‌های مشترک، مهارت‌، سبک و کارکنان استخراج و طبقه بندی شدند.
نتیجه گیری:
این پژوهش به بررسی عوامل وادارنده و بازدارنده حکمرانی آکادمیک در آموزش عالی ایران با تأکید بر اکوسیستم نوآوری پرداخته است. در نتیجه، برای بهبود حکمرانی آکادمیک و تحقق اهداف آموزش عالی در ایران، ضروری است که سیاست‌گذاران و مدیران آموزش عالی به شناسایی و تقویت عوامل وادارنده و همچنین کاهش تأثیر عوامل بازدارنده توجه ویژه‌ای داشته باشند. این رویکرد می‌تواند به ایجاد یک اکوسیستم نوآوری مؤثر در آموزش عالی کمک کند و زمینه‌ساز پیشرفت‌های چشمگیری در این حوزه باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حکمرانی آکادمیک،دانشگاه،وادارنده،بازدارنده،اکوسیستم نوآوری،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله حکمرانی آکادمیک,دانشگاه,وادارنده,بازدارنده,اکوسیستم نوآوری

نویسندگان مقاله علی خورسندی طاسکوه |
دانشیار، گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

فهیمه ربانی خواه |
دانشجوی دکتری تخصصی، مدیریت آموزش عالی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

محمدمهدی طهرانچی |
استاد، گروه فیزیک، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

سعید غیاثی ندوشن |
دانشیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

مهدی الیاسی |
دانشیار، گروه مدیریت صنعتی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی،، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://www.tebvatazkiye.ir/article_215377_6c7bb2ef2f2cd2e604ae2924c0a4bffb.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات