این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
طب و تزکیه
، جلد ۳۳، شماره ۳، صفحات ۱۶۹-۱۶۱
عنوان فارسی
ارتباط رفتارهای زورگویانه در محیط های آموزشی با تمایل به انصراف از تحصیل در دانشجویان کارشناسی پرستاری
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف:
درجات مختلفی از رفتارهای زورگویانه در محیطهای دانشگاهی رخ میدهد که تجربه آن برای دانشجو پیامدهای منفی را در زمینه روانشناختی و تحصیلی به همراه دارد. از این رو این مطالعه با هدف تعیین ارتباط بین رفتارهای زورگویانه در محیطهای آموزشی و تمایل به انصراف از تحصیل دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی البرز و مازندران در سال 1402 انجام شد.
روش بررسی:
دراین مطالعه مقطعی،386 دانشجوی کارشناسی پرستاری در دو دانشگاه علوم پزشکی البرز و مازندران به روش نمونهگیری در دسترس وارد مطالعه شدند. پرسشنامه بهصورت الکترونیک طراحی و لینک آن همراه با توضیح اهداف مطالعه برای دانشجویان ارسال شد. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش، شامل سه بخش اطلاعات دموگرافیک و تحصیلی، رفتارهای زورگویانه در محیط های آموزش پرستاری و تمایل به انصراف از تحصیل بود. آنالیز دادهها به کمک رگرسیون خطی چند گانه انجام شد.
یافته ها:
در این مطالعه بیش از نیمی از دانشجویان دختر بودند(2/65%). میانگین و میانگین سنی آنها 2/2±63/22سال و معدل آنها 2/1±26/17 بود. درحدود 34% (131 نفر) دانشجویان گزارش کردند که تجربه رفتارهای زورگویانه از اساتید پرستاری را دارند. بر اساس نتایج رگرسیون خطی، تنها متغیر رفتار زورگویانه بر قصد انصراف از تحصیل تاثیر مثبت و معنادار دارد.
نتیجه گیری:
باتوجه به نتایج شایان ذکر است که اهمیت تجربه رفتار زورگویانه برای دانشجویان پرستاری دوچندان است زیرا نحوه برخورد با دانشجویان پرستاری در طول آموزش، روند پرستار شدن دانشجو را شکل میدهد. مدیران دانشگاه میتوانند راهکارهایی را جهت افزایش آگاهی اساتید پرستاری از پیامدهای منفی اینگونه رفتارها ارائه دهند و فرهنگ احترام و رفتار حرفهای را در دانشگاهها ایجاد کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رفتارهای زورگویانه،انصراف از تحصیل،دانشجویان پرستاری،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
رفتارهای زورگویانه,انصراف از تحصیل,دانشجویان پرستاری
نویسندگان مقاله
پردیس رحمت پور |
دکتری تخصصی پرستاری، پژوهشگر پسادکترا، مرکز تحقیقات علوم سلامت: پرستاری ، دانشکده پرستاری کویمبرا ، کویمبرا، پرتغال
حمید شریف نیا |
دانشیار پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی آمل، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
نشانی اینترنتی
https://www.tebvatazkiye.ir/article_215378_6b81eeea67e6d6a5ce99ac565ad21a10.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات