این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
نشریه روان پرستاری
، جلد ۱۲، شماره ۶، صفحات ۴۵-۵۸
عنوان فارسی
روابط ساختاری تجربه ترومای کودکی با بدتنظیمی هیجانی در افراد تحت درمان با متادون : نقش میانجی ذهنیسازی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: با رشد روزافزون افراد مصرفکننده مواد افیونی و همچنین با رعایت نکردن اصول پروتکل درمان نگهدارنده با متادون در میزان دوز مصرفی و گهگاه افزایش تکانهای میزان دوز مصرفی بهدلیل عدم تنظیم هیجانی اثربخش، پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط ساختاری تجربه ترومای کودکی با بدتنظیمی هیجانی در افراد تحت درمان با متادون با نقش میانجی ذهنیسازی انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی از نوع معادلات ساختاری است. جامعه آماری در این مطالعه شامل تمامی بیماران وابسته به مواد تحت درمان با متادون مراجعهکننده به مراکز ترک اعتیاد شهر قزوین در سال 1402 بود که از میان آنها تعداد 220 نفر با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه ترومای کودکی، پرسشنامه کنشوری تاملی و مقیاس دشواری در تنظیم هیجان استفاده شد. برای تحلیل دادهها از همبستگی پیرسون، مدلیابی معادلات ساختاری و از نرافزار SPSS-18 وAMOS-24 استفاده شد.
یافته ها: یافتهها حاکی از برازش مدل مفروض است. اثر مستقیم ترومای کودکی(11/2T= ،43/0= β) و ذهنیسازی (مولفه عدم اطمینان) (65/5T= ،41/0= β) بر بدتنظیمی هیجانی معنادار و مثبت و اثر مستقیم ذهنیسازی (مولفه اطمینان) (32/3- T= ،47/0- = β) بر بدتنظیمی هیجانی معنادار و منفی بود. همچنین، تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش حاکی از نقش میانجی ذهنیسازی در رابطه بین تجربه ترومای کودکی با بدتنظیمیهیجانی بود. نتایج همچنین نشان داد که متغیرهای پژوهش در مجموع 56 درصد از واریانس بدتنظیمیهیجانی را تبیین کردند.
نتیجه گیری: تجارب آسیبزای اولیه به ویژه با مراقبین، محیطی را ایجاد میکند که هیجانات و عواطف کودک را بیاعتبار کرده و کودک در این فضای ناامن، از راهبردهای ناسازگار مانند سرکوب و یا اجتناب از هیجانات منفی استفاده میکند که ممکن است در بزرگسالی منجر به مشکلات مرتبط با مصرف مواد گردد، از سویی دیگر افراد علیرغم تجربیات آسیبزا در صورت اکتساب ظرفیت بالای روانشناختی و درک و بینش نسبت به فرایندهای ذهنی خود (ظرفیت ذهنیسازی) سبب میشود جهت تنظیم تکانه ها و هیجانات خویش، متوسل به مصرف مواد نشوند. بنابراین، درک بالینی بهتر از این مولفهها و به ویژه ذهنیسازی در آسیب شناسی اعتیاد یک عنصر کلیدی در ارزیابی و کار بالینی با بیماران تحت درمان با متادون خواهد بود. لذا پیشنهاد میشود به درمانهای مبتنی بر ذهنی سازی و درمان های مبتنی بر تنظیم هیجان در افراد تحت درمان با متادون توجهویژهای شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ترومای کودکی، بدتنظیمی هیجانی، ذهنی سازی. متادون.
عنوان انگلیسی
Structural Relationships of Childhood Trauma Experience With Emotional Dysregulation In Methadone Treated Individuals: The Mediating Role of Mentalization
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: With the growing number of opioid users, as well as with the non-compliance with methadone maintenance protocol principles in terms of dosage and occasional impulsive increases in dosage due to lack of effective emotional regulation, The present study was conducted with the aim of investigating the structural relationships of childhood trauma experience with emotional dysregulation in methadone treated individuals with the mediating role of mentalization.
Methods: The statistical population in this study included all drug-dependent patients treated with methadone who referred to addiction treatment centers in Qazvin city in 2023, of which 220 people were selected using the available sampling method. In order to collect data, Childhood Trauma Questionnaire, reflective functioning questionnaire, and difficulties in emotion regulation scale were used. For data analysis, Pearson correlation, structural equation modeling and SPSS-18 and AMOS-24 software were used.
Results: The findings indicate the fit of the assumed model. The present research is a descriptive-correlation type of structural equations. The direct effect of childhood trauma (T=2.11, β=0.43) and mentalization (uncertainty component) (T=5.65, β=0.41) on meaningful and positive on emotional dysregulation and the direct effect of mentalization (uncertainty component) (T = -3.32, β = -0.47) on emotional dysregulation was significant and negative. Also, the analysis of research findings indicated the mediating role of mentalization in the relationship between childhood trauma experience and emotional dysregulation. The results also showed that the research variables explained a total of 56% of the variance of emotional dysregulation. The results also showed that the research variables explained a total of 56% of the variance of emotional dysregulation.
Conclusions: Early traumatic experiences, especially with caregivers, create an environment that invalidates the child's emotions and feelings, and in this unsafe environment, the child uses incompatible strategies such as suppressing or avoiding negative emotions. It may lead to substance abuse problems in adulthood, On the other hand, in spite of traumatic experiences, if people acquire a high psychological capacity and understanding and insight into their mental processes (mentalization capacity), they will not resort to drugs in order to regulate their impulses and emotions. Therefore, it is suggested to pay special attention to the treatments based on mentalization and the treatments based on emotion regulation in people treated with methadone.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Childhood Trauma, Emotional Dysregulation, Mentalization, Methadone.
نویسندگان مقاله
ساره علیجانی | Sareh Alijani
University of Tehran, Tehran, Iran.
دانشگاه تهران، تهران، ایران.
حجت الله فراهانی | hojatollah Farahani
Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
زهرا مجیدی نسب | Zahra Majidinasab
Takestan Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran
واحد تاکستان، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
نشانی اینترنتی
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-2377-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات