این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۹، شماره ۴، صفحات ۱-۹
عنوان فارسی
رشد اخلاقی کودکان؛ اولویت نظام آموزشی (با تأکید بر کارکرد نفی خشونت مذهبی در پرتو تربیت فلسفی)
چکیده فارسی مقاله
زمینه:
رشد اخلاقی فراگیران از اولویت های نظام آموزش وپرورش ایران است. یکی ازکارکردهای مهم تعلیم و تربیت اخلاقی، نفی خشونت مذهبی است. هدف از پژوهش حاضر، نشان دادن ظرفیت آموزش فلسفی به کودکان در رشد اخلاقی آنها، و کارایی آن در توسعه صلح و نفی خشونت مذهبی است. روش این تحقیق، کیفی بوده و با روش توصیفی-تحلیلی و سبک مسألهمحور با تکیه بر دادههای معتبر به رشتۀ تحریر درآمده است. ضمن تجزیه و تحلیل مدل آموزش فلسفی، به استنباط اصول، اهداف و روشهای آن به نحو مختصر می پردازد. سپس تأثیر این برنامه آموزشی را در بهبود رفتارهای صلح آمیز کودکان و تقویت مهارتهای ارتباطی آنها با دیگران به منظور کاهش خشونت بررسی می کند
.
نتیجه گیری:
پژوهشهای میدانی نشان داده است که ناکامی در خود-ابرازگری، ناتوانی در خود-کنترلی
و خویشتنداری، پایپند بودن سطح آستانه تحمل، تحمیل عقاید رادیکال و انحصارگرایانه، جزم اندیشی، و فقدان کفایت در قوه استدلال، از مهمترین علل خشونت مذهبی در کودکان است. بنابراین باید یکی از رسالتهای ضروری نظام تعلیم و تربیت، ایجاد فضایی دوستانه و ایمن باشد که درآن، امکانی برای بروز زمینهها و علل خشونت وجود نداشته باشد. نتایج نشان میدهد که مدل آموزش
فلسفی
ازطریق تقویت مهارتهایی نظیر آزاداندیشی وتفکر انتقادی-استدلالی، القاء تفکر ورفتار همدلانه بهمنظور ارتقاء فرهنگ مدارا، آموزش تفکر مراقبتی ومسئولانه، آموزش نگاه زیباییشناسانه به هستی که منجر به عشق همزمان به خدا ومردم میشود، میتواند روابط آنها را با همنوعان دریک فضای همدلانه توأم با خردورزی بهبود بخشد، و درنتیجه، منجر به کاهش تَنِش و خشونت مذهبی گردد
.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش فلسفی، خشونت مذهبی، رشد اخلاقی، تفکر همدلانه، معنویت.
عنوان انگلیسی
Moral Development of Children; The Priority of the Pedagogy System (with Emphasis on the Function of Denial of Religious Violence in the Light of Philosophical Education)
چکیده انگلیسی مقاله
Background:
Moral development of learners is one of the priorities of the Iranian education system. One of the important functions of moral education is the negation of religious violence. The purpose of the present study is to show the capacity of philosophical education for children in their moral development, and its effectiveness in developing peace and negating religious violence. The method of this research is qualitative and has been written with a descriptive-analytical method and a problem-oriented style, relying on reliable data. While analyzing the philosophical education model, it briefly deduces its principles, goals, and methods. Then, it examines the effect of this educational program in improving children's peaceful behaviors and strengthening their communication skills with others in order to reduce violence.
Conclusion
: Field research has shown that failure in self-expression, inability in self-control and self-restraint, low tolerance threshold, imposition of radical and exclusive beliefs, dogmatism, and lack of sufficient reasoning power are among the most important causes of religious violence in children. Therefore, one of the essential missions of the education system should be to create a friendly and safe environment in which there is no possibility for the emergence of grounds and causes of violence. The results show that the philosophical education model, by strengthening skills such as freethinking and critical-argumentative thinking, inducing empathetic thinking and behavior in order to promote a culture of tolerance, teaching caring and responsible thinking, teaching an aesthetic view of existence that leads to simultaneous love for God and people, can improve their relationships with their fellow human beings in an empathetic environment combined with rationality, and as a result, lead to a reduction in religious tension and violence.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Philosophical education, Religious violence, Moral development, Empathetic thinking, spirituality.
نویسندگان مقاله
مهدی گنجور | Mahdi Ganjvar
Dept. of Islamic Philosophy and Theology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه اصفهان، ایران.
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-3050-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات