این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
منظر
، جلد ۸، شماره ۳۴، صفحات ۶۸-۸۱
عنوان فارسی
منظر یادمانی جنگ : از واقعنمایی تا استعاره
چکیده فارسی مقاله
جنگ پدیدهای خوشایند نیست که یادآوری آن به جامعه، امری مطلوب باشد. اما در ورای جنبههای تلخ و سیاه هر جنگ میتوان به جنبههای سفید این پدیده نیز نظرکرده و حتی آنها را به نسلهای نو یادآوری کرد. هر نبردی بیشک شاهد دلاوری، ایثار و میهنپرستی عدهای بوده است که برای این ارزشها از جان خود گذشتهاند. در این حالت، یادآوری جنگ در قالب یادمانها باید به پررنگ کردن یاد این افراد، مکانهای خاطرهانگیز و ارزشهای فطری و انسانی مرتبط با جنگ بپردازد. یادمانهای جنگ بهعنوان نمادهایی در زندگی روزمره نسلهای جدید، قرار است خاطراتی از جنگ را زنده نگه دارد. اما این نمادها چگونه باید باشند؟ آیا روایت مستقیم یک اثر هنری از جنگ، بهعنوانمثال، مجسمه یک رزمنده پاسخ مناسبی به امر «یادآوری» است؟ نمونههای متنوعی در سراسر جهان با این موضوع اجرا شده است. مقاله حاضر به بررسی این نمونهها میپردازد و از خلال آنها دنبال پاسخ ا مناسبی برای این پرسش است. نتایج تحقیق حاکی از آن هستند که در موضوع یادمانهای مرتبط با جنگ، با یک طیف مواجه هستیم که یک سوی آن واقعنمایی و نگاه موزهای است و سوی دیگر آن نگاه انتزاعی و استعارهای. هرچند واقعنمایی ارتباط سریعتری با مخاطب برقرار میکند اما ماندگاری اثر در ذهن مخاطب به دلیل سادگی آن اندک خواهد بود. در مقابل یادمانهایی که دارای لایههای پیچیدهتری بوده و تفسیرپذیر هستند اگرچه ممکن است در جذب اولیه مخاطب ضعیف باشند اما درگذر زمان کارکرد بهتری را بهعنوان یک اثر یادمانی ایفا میکنند. بنابراین به نظر میرسد یادمانهای جنگ متناظر با جنبههای حماسی و ارزشهای ملی باید با بیان تمثیلی و استعارهای ارائه شوند و آثاری که به یادآوری خاطرات مربوط است میتواند از بیان واقعگرایانه بهره گیرد. بررسی نمونهها حاکی از آن است که انتخاب رویکرد مناسب با موضوع یادمان، در جذب مخاطب و انتقال پیام به نسل جدید موفقتر خواهد بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
منظر یادمانی، جنگ، استعاره، بیان، معماری فرمال،
عنوان انگلیسی
War Memorial Landscape :From Realism to Metaphor
چکیده انگلیسی مقاله
War is not a pleasant phenomenon that it’s remembrance for society would be desirable. But beyond the dark and bitter aspects of each war, there are also white aspects to notice and even remind it to new generations. Undoubtedly every battle has faced prowess, sacrifice and patriotism of the people who devoted their lives for these values. In this case, the remembrance of war in format of memorials should bold memories of these people, evocative places and innate and human values related to war. War memorials as symbols in daily life of new generations, are supposed to keep the memories of war alive. But how these symbols should be? Is the straight expression of a war artwork, for example a statue of a fighter, a good answer to matter of “remembrance”? Various examples have been performed with this theme all over the world. This article studies these examples and tries to find a correct answer through them for this question. The results of the study indicate that on the subject of war memorials, we encounter a spectrum that on one side has realistic and museum view and on the other, metaphorical and abstract view. Although realism communicates faster with audiences, permanence of artwork in audience’s mind would be low because of its simplicity. On the opposite side, memorials which have more complicated layers and are interpretable would perform better as a memorial artwork though they may be infirm at initial attraction for audiences. Therefore it seems that war memorials corresponding to epic aspects and national values must be presented by allegorical and metaphorical expression and the works that are associated with remembering memories can use realistic expression. Surveying examples states that choosing the proper approach to the subject of memorial, would be more successful at attracting audiences and transferring message to new generation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدرضا مهربانی گلزار | mohammad reza mehrabani golzar
دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بین المللی امام خمینی (Imam khomeini international university)
علی اکبر خمسه عشری | ali akbar khamseh ashari
دانشجوی کارشناسی ارشد معماری منظر دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بین المللی امام خمینی (Imam khomeini international university)
نشانی اینترنتی
http://www.manzar-sj.com/article_16651_fc1ef9755bcefd07baea747aee03d12b.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1218/article-1218-343213.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات