این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
مدیریت ارتقای سلامت
، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۲۶-۳۹
عنوان فارسی
اثربخشی «طرحواره درمانی گروهی» بر سرمایه روانشناختی وتنهایی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم دارای اعتیاد به اینترنت
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: روان درمانی نقش مهمی در افزایش سرمایه روانشناختی، کاهش تنهایی و وابستگی های افراطی همچون اینترنت در میان نوجوانان دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی "طرحواره درمانی گروهی" بر سرمایه روانشناختی و تنهایی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم دارای اعتیاد به اینترنت صورت پذیرفته است.
روش کار: روش پژوهش حاضر نیمه تجربی و از نوع پیش آزمون و پس آزمون همراه با مرحله پیگیری می باشد. جامعه ی آماری این پژوهش تمامی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم دارای اعتیاد به اینترنت شهرستان بروجرد در سال تحصیلی 1402-1403 بودند. از میان آن ها 24 تن به روش نمونه گیری غیر تصادفی و در دسترس انتخاب و به شکل تصادفی ساده به روش قرعه کشی در 2 گروه مداخله (12 تن) و کنترل (12تن) جای گرفتند. ابزار های استفاده شده در این پژوهش شامل پرسشنامه جمعیت شناختی، "آزمون اعتیاد به اینترنت" (Internet Addiction Test)، "پرسشنامه سرمایه روانشناختی" (Psychological Capital Questionnaires) و"مقیاستنهایی"(Loneliness Scale) بود. روایی محتوایی ابزار ها به روش کیفی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ برای ابزار ها محاسبه گردید. گروه مداخله طی 10 جلسه تحت "طرحواره درمانی گروهی" قرار گرفت. داده ها در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 22 مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج تحلیل واریانس بیانگر این بود که "طرحواره درمانی گروهی" باعث افزایش سرمایه روانشناختی (009/0=P) با اندازه اثر 910/0 وکاهش تنهایی (028/0=P) با اندازه اثر 760/0 می گردد (05/0>P).
نتیجه گیری: "طرحواره درمانی گروهی" در افزایش سرمایه روانشناختی و کاهش تنهایی موثر بود. پیشنهاد می گردد جهت افزایش سرمایه روانشناختی و کاهش تنهایی و به دنبال آن کاهش وابستگی به اینترنت در میان دانش آموزان از "طرحواره درمانی گروهی" به عنوان یک روش درمانی جامع و اثربخش استفاده گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
طرحواره درمانی گروهی، اعتیاد اینترنتی، سرمایه روانشناختی، تنهایی، دانشآموز پسر.
عنوان انگلیسی
Effectiveness of “Group Schema Therapy” on Psychological Capital and Loneliness of Second Secondary Male Students with Internet Addiction
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Psychotherapy plays an important role in increasing psychological capital, reducing loneliness and extreme addictions such as the Internet among teenagers. The present study was conducted with the aim of determining the effectiveness of "Group Schema Therapy" on the psychological capital and loneliness of secondary school male students with Internet addiction.
Methods: The current research method is semi-experimental and pre-test and post-test with a follow-up stage. The statistical population of this research was all male students of the second secondary level with Internet addiction in Borujerd city in the academic year of 2023-2024. Among them, 24 people were selected by non-random and accessible sampling method, and were placed in 2 intervention groups (12 people) and control (12 people) in a simple random way by lottery method. The instruments used in this research included demographic questionnaire, "Internet Addiction Test", "Psychological Capital Questionnaires" and "Loneliness Scale". The content validity of the instruments was calculated using the qualitative method and the reliability was calculated using the internal consistency method by calculating the Cronbach's alpha coefficient for the instruments The intervention group underwent "Group Schema Therapy" during 10 sessions. The data was analyzed in SPSS .22.This research is semi-experimental and pre-test and post-test with a follow-up phase. The statistical population of this research was all male students of the second secondary level with Internet addiction in Borujerd city in the academic year of 2023-2024. Among them, 24 people were selected by the convenience non-random sampling method and were placed in two interventions (12 people) and control (12 people) groups in a simple random way through lottery. The instruments used in this research included, demographic questionnaires, "Internet Addiction Test", "Psychological Capital Questionnaires" and "Loneliness Scale". The content validity of the instruments was calculated by qualitative method and reliability by internal consistency method through Cronbach's alpha. The intervention group was subjected to "Group Schema Therapy" intervention during 10 sessions and the data was analyzed through SPSS. 22.
Results: The results of variance analysis indicated that "Group Schema Therapy" increases psychological capital (P=0.009) with an effect size of 0.910 and decreases the feeling of loneliness (P=0.028) with an effect size of 0.760 (P<0/05).
Conclusions: "Group Schema Therapy" was effective in increasing psychological capital and reducing loneliness. It is suggested to use "Group Schema Therapy" as a comprehensive and effective therapy in order to increase psychological capital and reduce the loneliness and then reduce dependence on the Internet among students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Group Schema Therapy, Internet Addiction, Psychological Capital, Loneliness, Male Student.
نویسندگان مقاله
احسان مرادی | Ehsan Moradi
Islamic Azad University, Borujard Branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد
مجتبی محمدی جلالی فراهانی | Mojtaba Mohamadi jalali farahani
Farhangian University
دانشگاه فرهنگیان
منصور سودانی | Mansor Sodani
Shahid Chamran University
دانشگاه شهید چمران اهواز
نشانی اینترنتی
http://jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-2326-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت سلامت و رفاه اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات