این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
پژوهش در نظام های آموزشی
، جلد ۱۸، شماره ۶۶، صفحات ۲۳-۳۷
عنوان فارسی
طراحی و اعتبارسنجی بسته آموزشی تحول مثبت کودکی اولیه: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله
هدف: تحول مثبت در کودکی اولیه میتواند آغازی برای ارتقا سطح توانمندیهای کودک در دورههای تحولی بعدی او محسوب گردد. هدف پژوهش حاضر شناسایی مفاهیم تحول مثبت کودکی اولیه در بافت ایران و طراحی یک بسته آموزشی مبتنی بر آن بود.
روش: با توجه به هدف پژوهش از رویکرد کیفی و راهبرد پدیدارشناسی توصیفی استفاده شد. شرکت کنندگان، والدین، مربیان فعال و متخصصان این حوزه در شهر تهران بودند. در ابتدا 14 نفر از والدین، مربیان فعال در زمینه آموزش کودکی اولیه و متخصصان که به صورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند به مصاحبه نیمه ساختاریافته پاسخ دادند. سپس داده های این بخش با روش اشتراس و کوربن تحلیل و کدگذاری شده و بسته آموزشی تحول مثبت در کودکی اولیه طراحی شد.
یافتهها: مطابق با یافتههای پژوهش هشت مقوله اصلی حمایتهای بافتی، توانمندسازی فردی، قوانین و انتظارات، زمان بهینه، انگیزش و یادگیری، ارزشهای مثبت، شایستگیهای اجتماعی و فرهنگی و هویت استخراج گردید که بسته آموزشی متناسب با آنها تدوین شد. برای اعتبارسنجی برنامه دو ضریب نسبت و شاخص روایی محتوا استفاده گردید که ضرایب در تمام آیتمهابر اساس نظر ده تن از متخصصان برای شاخص CVI و CVR به ترتیب
بالاتر از 79/0 و 62/0 بود.
نتیجهگیری: بنابراین با توجه به یافتهها میتوان گفت که بسته آموزشی تحول مثبت مبتنی بر سرمایههای تحولی است و میتواند موجب تقویت تجربیات کودکی شود و همین امر موجب می گردد تا کودک در زمینههای شناختی، اجتماعی و عاطفی به رشد و تحول بهینه دست یافته ودر بلند مدت نیز پیامدهای مثبت داشته باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مطالعه کیفی،تحول مثبت،کودکی اولیه،سرمایههای تحولی،
عنوان انگلیسی
Design and Validation of an Early Childhood Positive Development Training Package; A qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: Positive development in early childhood can be a starting point for improving the level of the child's abilities in his subsequent development periods. The aim this study was to identify the concepts of positive developments in childhood in the Iranian context and to design a training package based on.
Methods: A qualitative approach and descriptive phenomenological strategy were employed. The participations consisted of parents, active educators, and professionals in this field in Tehran. In the beginning, 14 parents, early childhood educators, and experts who were selected using purposive sampling and responded to semi-structured interview. The data were analyzed and coded using the Strauss and Corbin method.
This analysis resulted in the development of a training package on positive development in early childhood.
Results: According to the findings of the research, eight main categories of contextual support, individual empowerment, rules and expectations, optimal time, motivation and learning, positive values, social and cultural competences and identity were extracted, and the training package is suitable for they were compiled. For its validation, two ratio coefficients and content validity index were used, and the coefficients in all items based on evaluation of ten experts, the CVI and the CVR index were higher than 0.79 and 0.62.
Conclusion: In general, it can be concluded that the positive development training package is based on developmental assets can strengthen children experiences and this would enable the child to achieve optimal growth and development in cognitive, social, and emotional areas, also being exposed to long-term positive outcomes.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مطالعه کیفی,تحول مثبت,کودکی اولیه,سرمایههای تحولی
نویسندگان مقاله
الهه حجازی |
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران
فاطمه سپهرنوش مرادی |
روان شناسی تربیتی،داشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
زهرا نقش |
روان شناسی تربیتی،دانشکده روان شناسی وعلوم تربیتی دانشگاه تهران
پیام روشنفکر |
مرکز تحقیقات رفاه اجتماعی ،دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
نشانی اینترنتی
https://www.jiera.ir/article_215352_9ce7b95c177cc832146522d9c7ee3f3c.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات