این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
پژوهش در نظام های آموزشی
، جلد ۱۸، شماره ۶۶، صفحات ۳۹-۵۵
عنوان فارسی
ارائه مدل توسعه مهارتهای مدیران آموزشی در عصر انقلاب چهارم صنعتی
چکیده فارسی مقاله
هدف: هدف مقاله حاضر ارائه مدل توسعه مهارتهای مدیران آموزشی در عصر انقلاب چهارم صنعتی است.
روش تحقیق: روش تحقیق مقاله حاضر از لحاظ هدف پژوهش کاربردی و به لحاظ روش جمعآوری دادهها از انواع تحقیق کیفی از نوع روش تحلیل مضمون است. جامعه آماری تحقیق متخصصان و خبرگان حوزه مدیریت آموزشی و برنامهریزی درسی و مدیریت فناوری کشور در سال 1403 میباشد. روش نمونه گیری تحقیق نیز روش در دسترس میباشد. ابزار جمعآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختارمند و روش تجزیه و تحلیل دادهها تکنیک تحلیل مضمون و کدگذاری سه مرحلهای (پایه، سازمان دهنده و فراگیر) است.
یافتههای تحقیق: تعداد 44 شاخص برای مهارتهای مدیران آموزشی در عصر انقلاب چهارم صنعتی، استخراج شد. این شاخصها در 8 مؤلفه مؤلفه سازمان دهنده قرار گرفتند که عبارتند از: 1- پیشمهارتهای شناختی (7 شاخص)، 2- پیشمهارتهای بدنی (3 شاخص)، 3-مهارتهای محتوا (5 شاخص)، 4-مهارتهای اجتماعی (7 شاخص)، 5- مهارتهای مدیریت منابع (6 شاخص)، 6- مهارتهای سیستمی (6 شاخص)، 7- مهارتهای حلمساله (6 شاخص) و 8- مهارتهای فناوری (4 شاخص). همچنین 8 مولفه مؤلفه سازمان دهنده در سه بعد کلی یا مفهوم فراگیر، طبقهبندی شدند. این سه بعد عبارتند از 1- پیشمهارتها، 2- مهارتهای پایه و 3- مهارتهای عملکردی.
نتیجهگیری: مراکز آموزشی برای تحقق کارآمدی و اثربخشی خود باید بتوانند زمینه توسعه پیشمهارتها و مهارتهای مدیران آموزشی همانند پیشمهارتها (پیشمهارتهای شناختی و بدنی)، 2- مهارتهای پایه (مهارتهای محتوا و اجتماعی) و 3- مهارتهای عملکردی (مهارتهای مدیریت منابع، مهارتهای سیستمی، مهارتهای حلمساله و مهارتهای فناوری) را متناسب با عصر انقلاب چهارم صنعتی فراهم نمایند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
انقلاب چهارم صنعتی،فناوری،منابع انسانی،مهارتهای مدیران،
عنوان انگلیسی
Presenting the model of developing the skills of educational managers in the era of the fourth industrial revolution
چکیده انگلیسی مقاله
Purpose: The purpose of this article is to present a model for the development of educational managers' skills in the era of the fourth industrial revolution.
Research method: The research method of this article is applied research in terms of its purpose and in terms of data collection method, it is a type of qualitative research of thematic analysis method. The statistical population of the research is specialists and experts in the field of educational management, curriculum planning, and technology management in the country in 1403. Research sampling method is also an available method. The data collection tool is a semi-structured interview and the data analysis method is thematic analysis and three-stage coding.
Research findings: 44 indicators were extracted for the skills of educational managers in the era of the fourth industrial revolution. These indicators were divided into 8 components, which are: 1- Cognitive pre-skills, 2- Physical pre-skills, 3- Content skills, 4- Social skills, 5- Skills resource management, 6- system skills, 7- problem solving skills and technology skills. Also, 8 components were classified in three general dimensions or comprehensive concept. These three dimensions are 1- pre-skills, 2- basic skills and 3- functional skills.
Conclusion: Based on the results of this research, it was determined that educational centers should be able to develop the pre-skills and skills of educational managers in order to realize their efficiency and effectiveness in accordance with the era of the fourth industrial revolution.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
انقلاب چهارم صنعتی,فناوری,منابع انسانی,مهارتهای مدیران
نویسندگان مقاله
محمد وفایی یگانه |
عضو هیات علمی دانشگاه ایلام
ولی محمد , درینی |
دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور - تهران – ایران
نشانی اینترنتی
https://www.jiera.ir/article_215351_9d1600a11826324c87c560855049b29b.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات