این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
هنرهای تجسمی
، جلد ۲۲، شماره ۱، صفحات ۱۲۳-۱۳۶
عنوان فارسی
بررسی تأثیر کارکردهای طراحی صنعتی کیوسکهای راهنما در حرم امام رضا(ع)، بر میزان رضایتمندی زائران
چکیده فارسی مقاله
با توجه به اهمیت حرم امام رضا(ع) و فراوانی زائرانی که در این مکان حضور مییابند، انجام اقداماتی برای افزایش میزان رضایتمندی آنها ضروری است. هدف کلی از پژوهش حاضر، افزایش میزان رضایتمندی زائران حرم رضوی از طریق ارائۀ مناسب اطلاعات بهوسیلۀ کیوسکهای راهنماست. این پژوهش توصیفیتحلیلی بوده و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعۀ آماری را زائران حرم تشکیل میدهند که 420 نفر از آنها بهعنوان نمونه، به روش داوطلبانه در این پژوهش شرکت کردند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بوده و از طیف لیکرت برای دریافت میزان رضایتمندی استفاده شده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از جدول فراوانی، میانگین و انحراف معیار و برای تحلیل فرضیات، از آزمون همبستگی و میانگین جامعۀ آماری استفاده شده است. نتیجۀ تحلیلها ثابت کرد بین عملکرد و ارائۀ مناسب اطلاعات از طریق کیوسکهای راهنما، با میزان رضایتمندی زائران ارتباط وجود دارد. یافتههای پژوهش نشان داد زائران از اطلاعرسانی در حرم و کارکرد کیوسکهای موجود رضایت ندارند و این نارضایتی از کارکردهای فنی، بیشتر از کارکردهای زیباییشناسی است. با توجه به مطالعات، رعایت ملاحظات طراحی و ساخت، اصول ارگونومی و آنتروپومتری، زیباییشناسی، مکانیابی، استفاده از عناصر معماری اسلامی و فرم، رنگ و مصالح هماهنگ با محیط موجب کارکرد صحیح کیوسکها و درنهایت، افزایش رضایتمندی زائران میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Evaluation of The impact of industrial design functions at the shrine of Imam Reza (AS) guidance kiosks, on pilgrim’s satisfaction
چکیده انگلیسی مقاله
Mashhad city is the third and one of the most important city tours in the world and that is why many people visit this place of pilgrimage each year. The reason that Mashhad is put in third place and has many visitors and travelers is that Imam Rezas' (AS) holly shrine is located in the aforementioned city. It is essential to take action in order to supply and increase the satisfaction of visitors with this holly place. The issue in the present project is the lack of appropriate notification systems to provide rapid and better information for the needs of pilgrims at the shrine of Imam Reza (AS). Given the magnitude and importance of the many pilgrims who attend every day in this holy shrine, it is necessary to provide the vast amount of pilgrims with various information including location information, routing information as well as some information about the city, in order to reduce confusion and waste of time. Presently, lack of appropriate information in the shrine in order to help and guide the pilgrims, large courtyards and their similarity with one another and the continued expansion of the courtyards, causes difficulty in finding desired locations and most visitors face confusion, dissatisfaction and waste of time. The main requirement of the pilgrims in this research is the need to get the correct and coherent information. In this study, pilgrims' satisfaction with the shrine's notification system is tested. User satisfaction is of great importance and all organizations combine their activities with the users' needs and satisfactions. Assessing and measuring satisfaction as one of the most common methods to determine resolution to the needs of the users of one product, is an effective tool for controlling the overall performance and identifying weaknesses and trying to resolve them. The overall objective of this study is to increase visitors ' satisfaction by providing appropriate information they need. This was a cross-sectional study which was accomplished through the survey method.The population of this research were pilgrims and 420 people were voluntarily asked to answer the questions. Questionnaires were used for data collection and Likertfor receiving the amount of satisfaction. To analyze the data, frequency distribution, mean and standard deviation, correlation analysis, hypothesis testing and population average were used.After statistical analysis, the significant level was set to zero, and was proven that there is a significant relationship between performance and providing information through the Kiosks in the shrine of Imam Reza(AS) and the pilgrims satisfactions.The results showed that pilgrims are not satisfied with the Kiosk's function and the dissatisfaction with the technical functions is more than the aesthetic functions. According to the studies, compliance criteria and various design and construction considerations, principles of ergonomics and anthropometry, using the right materials, the right location, maintenance and use of aesthetic principles in kiosks, and Islamic architectural elements as well as form , color and materials in accordance with the proper functioning of kiosks would finally increase satisfaction in visitors.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهری پاکیزه سرشت | pakizeh seresht
کارشناس ارشد طراحی صنعتی، دانشکدۀ هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
بهزاد سلیمانی |
استادیار گروه طراحی صنعتی، دانشکدۀ هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
نشانی اینترنتی
http://jfava.ut.ac.ir/article_61016_1fdda84c017ddebfd8443a17188f75d5.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1303/article-1303-343694.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات