این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
هوش محاسباتی در مهندسی برق، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۷۹-۹۰

عنوان فارسی ارائه‌‌ی روشی نوین برای کنترل هوشمند فرود هواپیماها در فرودگاه‌های متراکم
چکیده فارسی مقاله امروزه با توجه به مزایای متعدد سفرهای هوایی از جمله راحتی، آسایش، سرعت و امنیت بالا، ترافیک هوایی رشد چشمگیری داشته است و انتظار می‌رود این نرخ رشد در سال‌های آینده فزآینده‌تر شود. تراکم ترافیک هوایی و محدودیت‌های مختلف در توسعه‌ برخی فرودگاه‌ها سبب شد که مسأله‌ کنترل فرود هواپیماها به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل مطرح در حوزه‌ حمل‌ و ‌‌نقل هوایی، توجه بسیاری از پژوهشگران را به خود معطوف سازد. در این مقاله، در قالب یک رویکرد هوشمند نوین با اعمال دانشی غنی و مؤثر به فرآیند بهینه‌سازی (برای افزایش سرعت همگرایی و قابلیت حذف پاسخ‌های غیربهینه‌ بدیهی)، از الگوریتم Particle Swarm Optimization with Constriction Coefficient (CPSO) برای مسأله‌ کنترل هوشمند فرود هواپیماها استفاده شده است. نتایج شبیه‌سازی‌ها نشان می‌دهند که در مقایسه با روش‌های قدرتمند ارایه شده‌ قبلی، از جمله روش‌های مبتنی بر الگوریتم‌های ژنتیک، بیونومیک، جستجوی Scatter و GLS، کمینه‌سازی مجموع تأخیرهای پروازی (هدف اساسی بهینه‌سازی) به بهترین نحو ممکن تحقق یافته است. به ‌دست آمدن مجموع تأخیرهای پروازی صفر برای دو مسأله با داده‌های واقعی فرودگاه دالاس فورت ورث تگزاس، بیانگر قابلیت بیشتر رویکرد هوشمند پیشنهادی در مقایسه با سایر روش‌‌ها در یافتن پاسخ بهینه برای مسأله است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A New Intelligent Airplane Landing Planning Method in Congested Airports
چکیده انگلیسی مقاله Nowadays considering many advantages of air traveling, we notice that traffic congestion has significantly increased in airspace of countries, and it is expected that this growth rate, increases even more in the forthcoming years.This growth rate and different limitations posed on developing some airports led to the problem of landing airplanes to become one of the most important issues formed in the field of aviation. In this paper, in the form of a new approach based on CPSO algorithm for intelligent landing planning, determining optimal landing times, optimal allocation of runways, and at last the order of successive landings of planes has been done in a way that appropriately fulfills the main goal of the problem (minimizing the total flights delays) thus helping significantly to controlling air traffic congestion in airports approaches. The simulation results show that compared to the last presented methods, including methods based on genetic algorithms, GLS and Bionomic, has decreased the total amounts of flight delays considerably. Getting zero for total amount of flight delays for the two problems with real data of DFW airport in Texas, United States, confirms the more capability of CPSO algorithm compared to the other intelligent methods for obtaining optimal solutions to the problem.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محسن فرشاد |
دانشگاه بیرجند
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بیرجند (Birjand university)

ناصر مهرشاد |
دانشگاه بیرجند
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بیرجند (Birjand university)

کاظم دستگردی |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد گناباد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی گناباد (Islamic azad university of gonabad)


نشانی اینترنتی http://isee.ui.ac.ir/article_15412_edb97181d960ec70f34fd22a67a1a33e.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1306/article-1306-343749.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات