این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
هوش محاسباتی در مهندسی برق
، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۳۸-۲۹
عنوان فارسی
کنترل سرعت موتورسنکرون مغناطیس دائم داخلی در رنج وسیع سرعت توسط کنترل کننده هوشمند مبتنی بر یادگیری عاطفی
چکیده فارسی مقاله
در این مقاله، یککنترلکنندههوشمندمبتنی بر یادگیری عاطفی برای عملکرد در رنج وسیع سرعت موتور سنکرونمغناطیس دائم داخلی ارائه میگردد. به دلیل طبیعتغیرخطی و تزویج جریان های سیم پیچ ها و سرعت موتور سنکرونمغناطیس دائم داخلی کنترل سرعت این موتور در سرعت های بالا پیچیده است. از این رو، در این مقاله یک کنترل کننده عاطفی به گونه ای طراحی شده است که علاوه بر سادگی به اغتشاشات حساس نبوده و قابلیت کنترل موتور سنکرونمغناطیس دائم داخلی را تمامی سرعت ها داشته باشد. برای سرعت های زیر سرعت نامی و بالاتر از سرعت پایه عمل کنترل به ترتیب بر اساس نواحیماکزیممگشتاور به جریان و تضعیف شار میباشد. جهت بررسی کارآمد بودن کنترلکنندهی عاطفی، عملکرد یک موتور kW 40 در محیطMatLab/Simulink شبیه سازی شده و با یککنترلکنندهی تناسبی-انتگرالی در شرایط مختلفی مانند: تغییر پلهای در سرعت مرجع و گشتاور، قطع ناگهانییک فاز و نغییر پارامترهای موتور مقایسه شده است. نتایجشبیبه سازی ها نشان میدهند که کنترلکنندهپیشنهاد شده دارای پاسخ دینامیکی مناسب، مقاومت در برابر تغییرات، توانایی در حذف اثر اغتشاشات بار، بدون فرا-جهش و فروجهش،باکمترین زمان نشست و خطای حالت ماندگار پایین میباشد..
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Speed control of the interior permanent magnet synchronous motor over a wide range using Brain Emotional Learning Based Intelligent Controller
چکیده انگلیسی مقاله
This paper presents a Brain Emotional Learning Based Intelligent Controller (BELBIC) scheme for speed control of an interior permanent magnet synchronous motor (IPMSM) drive over a wide speed range. The speed control of IPMSM becomes a complex issue due to the nonlinear nature as well as coupling among its winding currents and the rotor speed particularly at high speeds. Therefore, in this paper a BELBIC is designed for simplicity and insensitivity to disturbances and ability to control the IPMSM in the whole speed range. The proposed BELBIC is designed based on maximum torques per ampere operation below the rated speed and the field weakening operation above the rated speed, respectively. The effectiveness of the proposed BELBIC is investigated for a 40kW IPMSM and simulated using MatLab/Simulink. The simulation results are compared to those obtained from the conventional PI controller based drive at various conditions such as: step change of command speed and load torque, the disconnection of one phase and parameter variations. Simulation results demonstrate the appropriate dynamic response, robustness again changes, capability in removing load disturbances, without overshoot and undershoot, minimum settling time and lowest steady-state error of the proposed controller over a wide speed range.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سعید عظیمی سزدری | azimi سزدری
دانشگاه اصفهان، دانشکده فنی مهندسی، گروه مهندسی برق
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
محمد عطایی |
دانشگاه اصفهان، دانشکده فنی مهندسی، گروه مهندسی برق
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
بهزاد میرزاییان دهکردی |
دانشگاه اصفهان، دانشکده فنی مهندسی، گروه مهندسی برق
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
مجید بختیاری |
دانشگاه اصفهان، دانشکده فنی مهندسی، گروه مهندسی برق
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://isee.ui.ac.ir/article_15361_ff85d79c035234b9cbb3308f97a0a15d.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1306/article-1306-343797.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات