این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Recherches en Langue et Litterature Françaises، جلد ۱۸، شماره ۳۴، صفحات ۱۶۳-۱۷۸

عنوان فارسی Former les traducteurs à la post-édition: enjeux, défis et stratégies pédagogiques à l’ère de l’intelligence artificielle*
چکیده فارسی مقاله پیشرفت فناوری‌های هوش مصنوعی، از جمله ابزارهای ترجمه ماشینی مانند گوگل ترنسلیت، دیپ‌ال و چت‌جی‌پی‌تی، تغییرات بنیادینی در حوزه ترجمه ایجاد کرده و مهارت پس‌ویرایش را به یک توانایی اساسی برای مترجمان مدرن تبدیل کرده است. این مقاله به بررسی چالش‌ها و فرصت‌های موجود در آموزش مهارت پس‌ویرایش به دانشجویان ترجمه می‌پردازد. مطالعه حاضر عملکرد 30 دانشجوی کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته مترجمی زبان فرانسه را در زمینه پس‌ویرایش بررسی کرده است. این دانشجویان به ویرایش ترجمه‌های ماشینی متون فنی، ادبی و فرهنگی پرداخته‌اند و نتایج کار آن‌ها از لحاظ کیفیت زبانی، هماهنگی سبک و انطباق فرهنگی ارزیابی شده است. نتایج نشان می‌دهد که پس‌ویرایش موجب بهبود قابل‌توجهی در ترجمه‌های ماشینی شده و نمرات کیفیت زبانی را از 3.2 به 4.4 از 5، هماهنگی سبک را از 2.8 به 4.0، و انطباق فرهنگی را از 2.5 به 4.1 ارتقا داده است. این پژوهش بر لزوم آموزش مهارت‌های پس‌ویرایش از طریق تمرین‌های خلاقانه، استفاده از ابزارهای پیشرفته ترجمه و توجه به ابعاد اخلاقی این حوزه تأکید دارد. با توجه به نقش فزاینده هوش مصنوعی، توانمندسازی مترجمان آینده در زمینه پس‌ویرایش برای افزایش بهره‌وری و حفظ کیفیت ترجمه امری ضروری است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی آموزش مترجمان در زمینه پس‌ویرایش: چالش‌ها، مسائل و راهبردهای آموزشی در عصر هوش مصنوعی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله intelligence artificielle,post-édition,formation en traduction,stratégies pédagogiques,adaptation culturelle

نویسندگان مقاله Hadisehalsadat Mousavi |
Maître assistante, Département de Langue et Littérature françaises, Faculté des Lettres et des Sciences humaines, Université Shahid Chamran d'Ahvaz


نشانی اینترنتی https://france.tabrizu.ac.ir/article_19357_9e235858b542de0f0d00563ab74a9bbb.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات