این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
پژوهش های ادبیات تطبیقی
، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۹۵-۱۳۱
عنوان فارسی
بررسی کُهنالگوهای «خود» و «سایه» در دو داستان «شامِ سرو و آتش» شهریار مندنیپور و «رویِ آب» گی دو موپَسان
چکیده فارسی مقاله
کُهنالگوها بنمایههای سازنده و صفات موروثی بشر هستند که رفتار وی را تحت شعاع قرار داده و در اسطوره و نماد و تصاویر صورت تحقق به خود میگیرند. کُهنالگوها محتوای ناخودآگاه داشته و در طول هزاران سال در روان بشریت شکل گرفتهاند. کُهنالگوهای «خود» و «سایه» نیز در بین سایر کُهنالگوها به عنوان مفاهیم بنیادی در روانشناسی یونگی، به تفسیر هویت فردی و تضادهای درونی انسانها کمک میکنند. در داستان «
شامِ سرو و آتش
»، جستجوی هویت و خودآگاهی شخصیت از طریق عشق و روابط پیچیده انسانی به تصویر کشیده میشود. در مقابل، در داستان «
رویِ آب
»، شخصیت در مسیر شناخت نیمه دیگرِ «خود» یعنی «سایه» قرار میگیرد و با بحرانهای و ترسهای وجودیاش مواجه میشود. تحلیل عمیق عناصر داستانی نشان میدهد که دریافت و تحلیل شخصیتهای داستانی در قالب کُهنالگوها از یک طرف دارای ساختار روانی و نمادین بوده و از طرف دیگر محتوای ناخودآگاه را با خود حمل میکنند، فضای ذهنیِ فرهنگهای بشری را نمایان کرده و الگوهای رفتاری و تجربیِ انسان را از دوران پیدایش تجربه و اصالتِ انسان بازگو میکنند. در مجموع،
این پژوهش به بررسی کُهنالگوهای «خود» و «سایه» در دو داستان «
شامِ سرو و آتش
» اثر شهریار مندنیپور و «
رویِ آب
» اثر گی دو موپَسان میپردازد. نتایج این مطالعه بر اهمیت ادبیات به عنوان ابزاری برای کاوش در روانشناسی انسانی و ارتباطات اجتماعی تأکید دارد و نشان میدهد ادبیات میتواند به عنوان آینهای برای بازتاب عمق وجودی انسانها عمل کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کُهنالگو،یونگ،سایه،خود،ادبیات،مندنیپور،موپَسان
عنوان انگلیسی
Study of the Archetypes: "Self" and "Shadow" in "The Dinner of the Cypress and Fire" by Shahryar Mandanipour and "On Water" by Guy de Maupassant
چکیده انگلیسی مقاله
Archetypes serve as fundamental building blocks and inherited attributes of human beings that profoundly influence behavior, manifesting in myths, symbols, and imagery. These archetypes possess an unconscious content that has evolved over millennia within the psyche of humanity. Among these archetypes, the "Self" and "Shadow" hold essential roles in Jungian psychology, aiding in the interpretation of individual identity and the inner conflicts of individuals. In "The Dinner of the Cypress and Fire," the protagonist's quest for identity and self-awareness is portrayed through love and complex human relationships. In contrast, "On Water" depicts the character's journey towards recognition of the other half of the "Self," that is, the "Shadow," confronting existential crises and fears. A deep analysis of the narrative elements reveals that understanding and interpreting the characters through the lens of archetypes not only possess a psychological and symbolic structure but also carry unconscious content. This exploration highlights the mental landscapes of human cultures and recounts the behavioral and experiential patterns of humanity since the dawn of being and authenticity. Overall, this research delves into the archetypes of "Self" and "Shadow" within "
The Dinner of the Cypress and Fire
" by Shahryar Mandanipour and "
On Water
" by Guy de Maupassant. The findings of this study underscore the significance of literature as a tool for exploring human psychology and social interactions, indicating that literature can act as a reflective medium for the profound depths of human existence.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Archetypes,Jung,Shadow,Self,Literature,Mandanipour,Maupassant
نویسندگان مقاله
وحید نژادمحمد | Vahid Nejad Mohammad
University of Tabriz
دانشیار دانشگاه تبریز
صدف امیری عسگری | Sadaf Amiri
University of Tabriz
دانشجوی کارشناسی ارشددانشگاه تبریز
نشانی اینترنتی
http://clrj.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-21749-8&slc_lang=fa&sid=12
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات