این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
Recherches en Langue et Litterature Françaises
، جلد ۱۰، شماره ۱۸، صفحات ۵۱-۷۰
عنوان فارسی
در دوران تناقضات پایانهای: خوانش پستمدرنیستی سبکی تحملناپذیر هستی، اثر میلان کوندرا
چکیده فارسی مقاله
کوندرا، نویسنده اهل چک، با تلاش برای رهایی از مدرنیسم رماننویسان نو، خود را به عنوان یک نویسنده «مدرنیست ضد مدرن» معرفی میکند و این تمایل و تلاش در دوران گذار از مدرنیسم به پستمدرنیسم بسیار در آثار او نمایان میگردد. در واقع آثار کوندرا بر اساس پارادایمهای متفاوت در دنیای جدید شکل میگیرد و در این راستا، سعی نویسنده در نشان دادن آشفتگی جهان پست مدرنِ بدون کلان روایتها مؤثر بوده است. اثر سبکی تحملناپذیر هستی که برای اولین بار در سال 1984 و تنها 5 سال بعد از تحقیق ارزشمند ژان فرانسوا لیوتار با عنوان شرایط پستمدرن چاپ شد، نماد اراده نویسنده در به تصویر کشیدن دنیای پستمدرن است، ارادهای که چگونگی تحقق آن در این اثر، هدف این پژوهش میباشد. بر این اساس، برآنیم تا در ابتدا به تبیین مفهوم پستمدرنیسم نزد کوندرا پرداخته و آن را با آنچه لیوتار به عنوان نظریهپرداز این عرصه، مطرح کرده است مقایسه کنیم. سپس، سعی خواهیم کرد با تکیه بر اثر مذکور، شاخصههای نوشتار پستمدرنیستی را بررسی کرده و نشان دهیم چگونه راهبردها و شیوههای روایی و متنی و عملکرد آنها نیز در خدمت ادبیات پستمدرن کوندرا به کار گرفته میشوند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A l’ère des paradoxes terminaux; lecture postmoderne de L’Insoutenable légèreté de l’être de Milan Kundera
چکیده انگلیسی مقاله
Voulant se détacher du modernisme des Nouveaux romanciers, Kundera se veut comme un « moderniste antimoderne » et ce désir, effectivement assigné à l’époque de transition entre deux grands mouvements artistiques et littéraires, celui du moderne et du postmoderne, se manifeste en grande partie dans les œuvres de cet écrivain français d’origine tchèque. L’œuvre de Milan Kundera essaie en effet de s’ancrer dans ce monde nouveau avec les paradigmes révolus. La tâche de l’écrivain s’avère d’emblée efficace de montrer par un regard ontologique, le désarroi du monde dépourvu de «grands récits», dit postmoderne. Ainsi, L’Insoutenable légèreté de l’être publié, pour la première fois en 1984, seulement cinq ans après la publication de l’œuvre éminente de Jean-François Lyotard intitulée La Condition postmoderne, est l’emblème de cette ambition dont la modalité de la mise en œuvre est l’objectif de cette étude. Nous nous permettons, tout d’abord, de nous interroger sur la notion du postmodernisme chez Kundera et de la comparer avec celle exprimée par Lyotard, théoricien du postmodernisme. Ensuite, en nous appuyant sur l’œuvre mentionnée ci-dessus, nous tenterons de relever les traits caractéristiques de l’écriture postmoderne chez Kundera et de voir finalement, comment les stratégies narratives et leurs modes de fonctionnement s’articulent pour inscrire l’œuvre kunderienne dans une littérature postmoderne.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
اکرم آیتی |
maître-assistante à l’université d’ispahan
نشانی اینترنتی
http://france.tabrizu.ac.ir/article_5931_864.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات