این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش نفت، جلد ۲۶، شماره ۵-۹۵، صفحات ۱۷۴-۱۸۳

عنوان فارسی بررسی مدل جدید حسن و کبیر و تاثیر روابط مختلف ضریب اصطکاک بر پیش‏بینی افت فشار جریان دوفازی در چاه‏های نفتی عمودی
چکیده فارسی مقاله در این مقاله، معادلات پیوستگی، مومنتم و انرژی برای جریان دوفازی به‏صورت عددی شبیه‏سازی می‏شوند و خواص سیالات با روابط PVT به‌دست می‏آیند. برای اولین بار شبیه‏سازی عددی جریان دوفازی در سه چاه نفتی با مدل‏های مختلف ارکیزوسکی، حسن و کبیر قدیم و حسن و کبیر جدید انجام و به‏دلیل انطباق بهتر با داده‏های تجربی، مدل جدید حسن و کبیر انتخاب شد. در این مدل از رابطه اصطکاکی چن استفاده شده است. چون تعیین ضریب اصطکاک عاملی بسیار مهم برای پیش‏بینی افت فشار و تعیین الگوی جریان در چاه‏های نفتی است، روابط اصطکاکی معتبری همانند کولبروک، گودار و کاراگاز در مدل حسن و کبیر استفاده شده‏اند. تاثیر استفاده از مدل‏های اصطکاکی مختلف بر افت فشار کم بوده است، اما به‏‏طور کیفی می‏توان گفت که به‏کارگیری رابطه کاراگاز، که در آن از روابط لگاریتمی استفاده شده، انطباقی بهتر با داده‌های تجربی دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Investigation of New Hasan-Kabir’s Model and Effects of Friction Factor Correlations to Predict Pressure Drop in Vertical Oil Wells
چکیده انگلیسی مقاله In this study, a numerical modeling bespoke code has been used to identify the pressure drop and the flow pattern in three oil wells. The properties of the fluids are estimated by black oil PVT correlations. Conservation equations are formed for (1) mass, (2) momentum and (3) energy for each phase. For the first time, three oil wells are simulated with different two-phase models; such as, new Hasan and Kabir, old Hasan and Orkiszewski models. The new Hasan and Kabir model is selected due to good results. Determining friction is a very important factor to predict pressure drop and flow pattern in oil wells. Hasan and Kabir in their new simplified model used Chen correlation for friction factor. For determining the friction factor in rough pipes, the recently friction factor equation; such as, Colebrook equation, Goudar correlation, and Karagoz correlation are used and compared with each other. The effects of using the friction factor on the amounts of pressure drop is low. But in Qualitative study, Karagoz correlation, which is based on a new logarithmic velocity profile, shows better agreement with experimental data.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله جواد جفایی |
گروه مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه حکیم سبزواری، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه حکیم سبزواری (Hakim sabzevari university)

اسماعیل لکزیان |
گروه مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه حکیم سبزواری، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه حکیم سبزواری (Hakim sabzevari university)


نشانی اینترنتی http://pr.ripi.ir/article_690_8e8859c062d407602cbfd6a47332a70e.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1344/article-1344-344209.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات