این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا)
، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۱-۳۲
عنوان فارسی
مبانی نظری و کارکردهای عملی جایگاه مخاطب در نگاه سخنوران
چکیده فارسی مقاله
مجلسگویی ریشهدارترین سنت فرهنگی و گستردهترین شیوه نشر و ترویج باورهای دینی، اخلاقی و آیین زندگی است و مهمترین ابزار تعلیم و تربیت در گذشته بوده است و آثار بسیاری در ادبیات فارسی برآمده از مجالس عرفانی است. این سنت که هم اکنون نیز یکی از کارآمدترین رسانههاست، بر محور مخاطب شکل میگیرد و بسیاری از ویژگیهای ساختاری و محتوایی آن، متاثر از نگاه مداوم به مخاطب است. این جستار با گزینش دستهای از آثار برجسته در زمینه مجلسگویی (مانند آثار عینالقضات، احمد جام، بهاء ولد، مولوی، سلطان ولد و...) و بر اساس اهمیت عنصر مخاطب در این متون، به واکاوی شیوههای شناخت و برآورد گویندگان این مجالس از مخاطبان پرداختهاست. با توجه به مخاطب، سخنِ مجلسگویان در گفت و گو با عام و خاص، نوسان داشته است و لحن ایشان نیز در خطابها، شیوههای پرسش و تنبیه و تحذیر تغییر یافته است. توجه سخنوران به ماهیت کلام و بیان ظرایف و دقایق سخن، توصیف ویژگیهای مخاطب حقیقی، سنجش ظرفیت مخاطب و رعایت اقتضای حال وی، حاصل نگاه ویژه مجلسگویان به مخاطب است. افزون بر این، کاربرد انواع حکایتها و تمثیلها، بهرهگیری از موسیقی واژهها و ایجاز و سادگی سخن رهاورد نگاه به مخاطب است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نثر عرفانی، سخنوری، مخاطب، مجلس گویی،
عنوان انگلیسی
The Theoretical Basics and Practical Functions of the Addressee's Position in the View of Poets
چکیده انگلیسی مقاله
"Majles-Gouei" is the most deeply-rooted cultural tradition and the most extensive method for propagating religious and moral beliefs as well as the manner of life, and was the most important educational tool in the past so that many works in Persian literature originate from mystical "Majales". This tradition which is still one of the most efficient media takes form on the basis of addressee and many of its structural and semantic features are under their influence. Selecting a number of prominent works of this genre (like the works of Eyn al-Qozat, Ahmad Jam, Baha Valad, Molavi, Sultan Valad, etc.) and based on the significance of addressee in these texts, this paper explores how the writers of these texts take cognizance of and evaluate the addressees. Considering the addressee, the language of these writers fluctuate in dialogue with the lay people and the elite, and their tone also changes in addressing, interrogations and admonition as well as warning. Paying attention to the nature of discourse and stating its delicacies, describing the features of a true addressee, assessing their capacity and respecting their conditions are the results of special look of such writers to addressee. Moreover, using various kinds of tales and allegories, employing the music of words and the brevity and simplicity of language are other fruits of such a look.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
mystical prose, Rhetoric, addressee, Majles-Gouei
نویسندگان مقاله
فاطمه غلامی |
دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
نجف جوکار |
دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
نشانی اینترنتی
http://jpll.ui.ac.ir/article_20880_1e7f46e60116e6f75493cb060437ea02.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1349/article-1349-344250.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات