این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا)، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۳۳-۵۸

عنوان فارسی جغرافیای ملکوتی و اوقات عرفانی
چکیده فارسی مقاله زبان رمزی و نمادین روایات و تمثیل­های عرفانی علاوه­ بر انتقال شبکه­ای از مفاهیم قدسی و تجریدی، مملو از تصاویر عینیِ مجردی است که ملکوت را با صورت­های زمینی توصیف می­کند. گرچه اصل اساسی لامکان و لازمان در مباحث جهان­های بالاتر از فلک قمر، یعنی عالم ملکوت و بالاتر، همواره مورد توجه عرفا بوده­است اما در برخی از رسایل فلاسفه اشراق گرا مانند ابن­سینا یا عرفای اشراقی مانند سهروردی یا متکلمان عرفان گرا مانند امام­ محمد غزالی، زبان رمز و نماد در ترسیم جغرافیای ملکوتی و جزئیات آن، کارآمدتر از نظریه­های خشک فلسفی و کلامی عمل کرده است؛ حتی بخشی از تمثیل­های جغرافیای ملکوتی با آیات قرآن، اشارات عهدین، روایات مذاهب و روایات ملّی و اسطوره ای نیز همخوانی دارد. اگرچه تئوری جغرافیای ملکوتی در نظریه­های دینی، فلسفی و عرفانیِ لامکان و لازمان محل یقین علما و فلاسفه است اما در جهان شناسی عرفانی جهت دیگری را معرفی می­کند؛ جغرافیایی که دقیقاً در دل لامکان واقع شده­است و زمان‌های آن همه بر مدار لازمان است. رساله­الطیرهای موجود در ادبیات عرفانی و برخی دیگر از رسائل رمزی یا نمادین، در ارائه تصویر جغرافیای ملکوتی برای سالکان حقیقت همواره جذابیت فکری و هنری داشته­است و آنان را به سرزمینی دعوت کرده­است که در جهت شناسی جغرافیاییِ قدسی، می­تواند شمال، مشرق یا حتّی غرب باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ادبیات نمادین، جغرافیای ملکوتی، اشراق، وقت، رساله‌الطیرها،

عنوان انگلیسی The Celestial Geography and Mystical Moments
چکیده انگلیسی مقاله In addition to transferring a network of holy and abstract notions, the symbolic language of mystical narratives and allegories is full of tangible abstract images which describe the Heaven via earthly forms. Although the mystics have always paid attention to the principle of non-place and non-time with regard to the issue of the worlds beyond the sphere of the moon, i.e. the Angelic World and beyond, in the treatises of the illuminationist philosophers like Ibn Sina and illuminationist mystics like Suhrewardi or mysticism-oriented theologians like Imam Muhammad Qazali, the language of symbols and signs is more efficient than rigid philosophical and theological theories for visualizing the celestial geography and its details so that several parts of allegories of celestial geography are congruent with Quranic verses, Biblical indications and religious as well as national and mythical tales. Although the theory of celestial geography is the place of men of knowledge and philosophers' certainty in religious, philosophical and mystical theories of non-place and non-time, it presents another direction in mystical cosmologies; a kind of geography located exactly at the heart of non-place and its time accords with non-time. The al-Teir treatises existent in mystical literature and some other symbolic treatises have always attracted the truth-seekers intellectually and artistically for offering an image of celestial geography and have invited them to a land which can be North, East or even West in the navigational system of sacred geography.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ویدا دستمالچی |
دانشگاه شهیدمدنی آذربایجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید مدنی (Azarbaijan shahid madani university)

رحمان مشتاق مهر | moshtāghmehr
دانشگاه شهیدمدنی آذربایجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید مدنی (Azarbaijan shahid madani university)


نشانی اینترنتی http://jpll.ui.ac.ir/article_20881_de3ba3c3782cacb98674ae76fbd40aa0.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1349/article-1349-344251.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات