این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا)، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۱۱۱-۱۲۸

عنوان فارسی درآمدی بر مبانی کلامی «معرفه الله» در کشف‌المحجوب هجویری
چکیده فارسی مقاله گفتمان‌های موجود در یک دوره تاریخی، با یکدیگر ارتباط دارند و بر هم تأثیر می‌گذارند. شناخت کامل یک گفتمان، در گرو رجوع به گفتمان های دیگر است. «کلام» و «عرفان»، دو گفتمان قدرتمند در تاریخ تفکر اسلامی به‌شمار می‌آیند. این مقاله، کوششی در راستای کاویدنِ منابع کلامیِ بخشی از کتاب کشف المحجوبِ علی بن عثمان هجویری است. چنان که می‌دانیم، شکل گیری علم کلام بر علم تصوف مقدم بود. برخی از نخستین صوفیان در قرن سوم خود با مباحث کلامی آشنا بودند. از همین رو، ریشه برخی اصطلاحات و اندیشه های صوفیانه را باید در علم کلام جست. این موضوع پژوهشگران را بر آن داشت تا با چنین نظرگاهی به سراغ یکی از متون مهم تصوف در قرن پنجم بروند. هجویری در بخشی از کتابش با عنوان «کشف الحجاب الاول فی معرفه الله» پنج قولِ ذیل را درباره علت معرفت به خداوند ذکر می کند:1ـ معرفت به حق، عقلی است. 2- معرفت به حق، استدلالی است. 3- صحت عقل و رؤیت آیت، سبب معرفت به حق است نه علت آن. 4- الهام، علت معرفت به حق است. 5- معرفت خداوند، ضروری است. هر کدام از این آراء به جز شماره 4، بازتابِ نگرشی کلامی است. هجویری تمام این آراء را مردود می‌شمارَد و رأی خود را صائب می‌خوانَد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کشف المحجوب هجویری، باب معرفه الله، مبانی کلامی معرفه الله،

عنوان انگلیسی An Introduction to Theological Foundations of “Knowledge of God” in Hojviri’s Kashf al-Mahjoub
چکیده انگلیسی مقاله The discourses present in a historical period are connected to and influence on each other. Perfect knowledge of a discourse is dependent on referring to other discourses. Theology and mysticism are two powerful discourses in the history of Islamic thought. This article aims to explore theological sources of a part of Kashf al-Mahjoub by Ali Ibn ‘Osman Hojviri. As is known, the formation of theology was prior to Sufism. Some of the sufis themselves were familiar with theological issues. Thus, the etymology of several terms and thoughts of Sufism should be sought in theology. Following such an attitude, the authors of this article have chosen one of the important texts of Sufism of fifth century. In a section of his book named “unveiling the first veil in the knowledge of God”, Hojviri enumerates the following five sentences as the cause of God’s knowledge: 1) knowledge of God is intellectual, 2) knowledge of God is argumentative, 3) soundness of intellect and seeing the sign lead to the knowledge of God, not cause it, 4) inspiration is the cause of God’s knowledge, 5) knowledge of God is necessary. Each of these ideas, except the fourth one, reflects a theological attitude. Hojviri refutes all of these ideas and consider his own as sound and true.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فردین نجف زاده |


مصطفی جلیلی تقویان | jalili taghavian


اندیشه قدیریان |



نشانی اینترنتی http://jpll.ui.ac.ir/article_16452_9f5dfbfefe9cdeca4bd84b1c5a4668f6.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1349/article-1349-344279.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات