این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا)، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۱۴۱-۱۶۲

عنوان فارسی تحلیل ساختاری قصه شاه سیاهپوشان بر اساس الگوی پراپ
چکیده فارسی مقاله هفت‌پیکر نظامی از دل‌انگیزترین منظومه‌های ادبیات غنایی فارسی است که از منظر ساختارگرایی شباهت‌های بسیاری به قصه‌های پریان دارد. نگارندگان تحلیل شباهت‌ها و اختلاف‌های ساختاری قصه شاه سیاه‌پوشان با ساختار قصه‌های پریان را بر اساس خویش‌کاری‌ها، تقابل و دوگانگی آن‌ها، شخصیت‌های ثابت یا متغیر و توالی و نظم منطقی ساختار روایت انجام داده‌‌اند. با بررسی‌ نتایج حاصل به اثبات می‌رسد که این اثر افسانه‌ای با الگویی که پراپ از قصه‌های پریان نشان می‌دهد، همچنین با ساختار روایت این قصه‌ها تا حدود زیادی مطابقت دارد؛ زیرا از سی و یک خویش‌کاری قصه‌های پریان بیست و اندی از آ‌ن‌ها در قصه روز شنبه هفت‌پیکر دیده می‌شود و نیز این قصه نظم و توالی مورد نظر پراپ را داراست. این نظم و توالی به دلیل وجود نظام تقابلی و دوتایی در کلّ روایت شکل گرفته است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Structural Analysis of Shahe Siyahpushan Tale Based on Propp’s Model
چکیده انگلیسی مقاله Nezami's Haftpeykar is one of the beautiful tales of lyrical verse that has many similarities to fairy tales from structuralist viewpoint. The authors analyze structural similarities and differences based on dutifulnesses, their interaction and dichotomy, fixed or variable characters and the logical sequence of narrative structure. The results demonstrate that this tale conforms to Propp's model and also narrative structure of fairy tales because shahe siyahpushan consists of about twenty dutifulnesses out of thirty-one dutifulnesses of fairy tales and the order and sequence of the story is the same as Propp’s model. The order and sequence of the whole narrative is based on opposition.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عفت نقابی |
دانشگاه تربیت معلم تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)

کلثوم قربانی |
دانشگاه تربیت معلم تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)


نشانی اینترنتی http://jpll.ui.ac.ir/article_16414_e76b4222d070097e646e78e5ce3861ab.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1349/article-1349-344318.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات