این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا)
، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۱۱۹-۱۴۴
عنوان فارسی
عالم صغیر و عالم کبیر در آثار منثور ناصر خسرو
چکیده فارسی مقاله
فلاسفه انسان را از جهت جامعیت خاص، عالم صغیر و جهان را ار جهت ارتباط میان موجودات و نظم و قاعده معیّنش، انسان کبیر نامیدهاند و معتقدند، نمونهای از آنچه در عالم وجود هست، در انسان نیز هست. خاستگاه نظریه عالم کبیر(Macrocosm) و عالم صغیر(Microcosm) و نظریه اندامواری اجتماع را عمدهً در نظریات افلاطون دانسته اند؛ امّا ردپای آن را میتوان در اندیشههای فلاسفه پیش از او و سایر ملل جست و جو کرد. حکیم ابومعین ناصر بنخسرو قبادیانی شاعر و نویسنده قرن پنجم هجری که در مباحث الهیات و حکمت عملی و نظری، نظریات دقیقی داشته با ترکیباتی چون جهان مهین و جهان کهین، مردم مهین و مردم کبیر به تبیین و اثبات اندیشه خود پرداخته و در آثار منثور خویش جامعالحکمتین،زادالمسافرین،خوانالاخوان،وجهدین،گشایش و رهایش، این نظریه را در تعلیم و بسط عقیدۀ ایمانی خود به کار گرفته و در نهایت عالم صغیر را هدف نهایی آفرینش دانسته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Macrocosm and Microcosm in Nasser Khosrowâs Prose Works
چکیده انگلیسی مقاله
Philosophers have named human Microcosm (because of his special comprehensiveness) and the world Macrocosm (because of its connection- making between beings and its determined order and rule). They believe everything in the world is similar to everything in human. The origin of the theory of Macrocosm and Microcosm and the theory of organic society can be traced back to Plato however, these origins could be traced back and detected in the attitudes of other philosophers and nations before Plato. Having specifically clear-cut views in theological issues, Abu Moin Nasser Ibn Ghobadiyani âthe theosophist, the poet and the writer of the 5th century A.H. (After Hejra or departure of prophet Muhammad from Mecca)- has expressed and proved his own views utilizing terms such as Macrocosm or Jahane Mahin, Microcosm or Jahane Kehin, Macropeople and Micropeople, and in his prose works such as Jame-ul-Hekmateyn, Zad-ul-Mosaferin, Khan-ul-Ikhwan, Vajhe Din, Goshayesh va Rahayesh, he has used these terms in order to teach and disseminate his religious faith. Finally, he has considered the Microcosm as the ultimate goal of creation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فاطمه حیدری |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی کرج (Islamic azad university of karaj)
نشانی اینترنتی
http://jpll.ui.ac.ir/article_16403_3d561dbdb0dc9ea1d167de7fa67d9a34.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1349/article-1349-344323.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات