این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا)، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۱۲۵-۱۴۶

عنوان فارسی قهرمان مسأله‌دار در رمان‌های مدیر مدرسه و سووشون
چکیده فارسی مقاله با ظهور رنسانس و انقلاب صنعتی در اروپا، رمان به سبب برخورداری از قابلیت نشان­دادن واقعیت­های زندگی، جای حماسه را می­گیرد و در نیمه اول قرن بیستم، جورج لوکاچ، رمان­های رئالیستی را به‌عنوان اصلی‌ترین شکل اثر ادبی همخوان با جامعه بورژوایی مطرح می­کند. پس از او پیرو و همفکرش، لوسین گلدمن نیز هر اثر سازگار با رئالیسم را اثری ارزشمند می­داند، بنابراین با توجه به دیدگاه­های این دو مارکسیست، در رمان­های رئالیستی شخصیت­هایی وجود دارند که به سبب پای‌بندی به اصول و ارزش‌های راستین پروبلماتیک(مسأله­دار)اند. از دیدگاه لوکاچ و گلدمن، قهرمان پروبلماتیک، فردی مسأله­دار، بی­آینده، معترض و پر­مشکل است که در جهانی تباه، جویای ارزش­های کیفی و اصیل انسانی است. کنش و عملکرد چنین قهرمانانی، با لحاظ برخی تفاوت­ها و تشابهات، در رمان­های رئالیستی ایرانی نیز موجود است. در این پژوهش ضمن توضیح و تبیین قهرمان پروبلماتیک، رمان­های مدیر مدرسۀ جلال آل­احمد و سووشون سیمین دانشور از این جنبه مورد بررسی قرار می‌گیرند. قهرمانان این دو رمان به ترتیب (مدیر و یوسف) به دلیل مخالفت با جامعه تباه خود، به­عنوان افرادی پروبلماتیک معرفی می­شوند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Problematic Protagonist in the Novels of Modir-e Madrese and Sovashoon
چکیده انگلیسی مقاله Owing to have the capability of representing realities of life, novel has replaced epic in the age of Renaissance and industrial revolution and in the first half of the 20th century. George Lukacs has introduced realistic novel as the main form of literary genres corresponding with bourgeois society. Later on his follower, Lucien Goldman, has considered any literary work which is compatible with realism as a valuable work. Therefore, according to these two Marxist thinkers, there are a number of characters who are problematic due to their commitment to sound values and principles in realistic novels. According to Lukacs and Goldman problematic protagonist is a problematic, futureless and protesting person who inquires about noble and original human values. Considering a number of similarities and differences, the action and performance of such protagonists also exist in Iranian realistic novels. In this study as the problematic protagonist is described and explained, the novels of Modir-e Madrese (school head) by Jalal-e Al-e Ahmad and Sovashoon by Simin-e Daneshvar are analyzed with regard to this aspect. The protagonists of these two novels (the head and Yousef) are introduced as problematic characters because of their disagreement with corrupt society.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عبدالله حسن زاده میرعلی | hasanzadeh mirali
دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)

سید رازق رضویان | seyed رازق
دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)


نشانی اینترنتی http://jpll.ui.ac.ir/article_16329_4db2b9aca12e324e44ae20d86730eb32.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1349/article-1349-344348.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات