این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا)
، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۱۸۹-۲۱۴
عنوان فارسی
فسق حافظ و گناه آدم
چکیده فارسی مقاله
یکی از خصایص اشعار عرفانی- رمزی کاربرد باژنما یا تعبیر باژگونه است که در دسته ها و طبقات بزرگ و متعدد قابل مطالعه و تحقیق است. فسق و گناه و مترادفات گوناگون آنها یکی از این دسته باژنماهاست که در دیوان حافظ بیش از دیگر باژنماها به کار رفته است. این نوع باژنماها که از تیره الفاظ و تعابیر حرام و مذموم اند، نشانه ها و رموزی اند، برای حالات و مستیهای قلبی و عاشقانه که باعث حرکتهای جوهری در ذات آدمی می شوند. حافظ خویشتن را فاسق و گناهکار می نامد و این گناه را میراث جدّ خود آدم می داند و اظهار میکند که اگر آدم بهشت را تحمل ننمود و جهت رسیدن به مستی و عیش و عشرت رخت خویش بر زمین خاکی افکند ما که فرزند اوایم؛ چرا نباید از راه معصیت و زلّت منزل بزم و خوشباشی و قلاّشی در پیش بگیریم؟ این گونه از باژنماهای دیوان حافظ را در هفت گروه می توان متمایز و مطالعه نمود: 1. فسق و فساد 2. گناه، معصیت و زلّت 3. ارتکاب حرام، خبث و بدی 4. لاابالیگری، نادرویشی، دلیری، قلندری، بدنامی و قلاشی 5. نظربازی، خوشباشی و عیش و عشرت، بزم و طرب، مستی و خرابی 6. زنّاربندی، بت پرستی، کفر و بی دینی 7. تردامنی، آلودگی، رندی، نفاق و تزویر.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فسق، رندی، حافظ، شعر فارسی، عرفان، باژنما و باژگونه،
عنوان انگلیسی
Sinfulness of Hafez and the Sin of Adam
چکیده انگلیسی مقاله
One of the characteristics of symbolic-mystical poems is the use of reversed or paradoxical terms like: debauchery, disobedience, sin, unbelief, Christianity, hypocrisy & dissimulation and their synonyms. These terms are often used in mystical & lyric poems and study of them can help us to comprehend and interpret them from different points of view. These reversed terms symbolize the motion of mankindâs soul, mystical states and loving intoxication Hafez, one of the most remarkable Persian sonnet writers, uses these term very often. He calls himself a debauchee or disobedient because of his disbelief in the faith of exoteric worshippers and of his belief in intoxication and inner motion or soul change. Thus, the poet considers disobedience a heritage of Adam which we should take it willingly. The reversed terms in this group are: a) debauchery, b) disobedience and sin c) act of forbidden d) ill-fame, qalandar, scoundrel, indifferentism e) ogling, revelry, drunkenness f) unbelief, Christianity, idolatry, wearing non-Muslim girdle g) hypocrisy & dissimulation, pollution, Rendi.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حیدر قلیزاده |
دانشگاه تربیت معلم اذربایجان
نشانی اینترنتی
http://jpll.ui.ac.ir/article_16309_9687eb4cfab0d3afd22dd4b18bf94dfb.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1349/article-1349-344366.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات