این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۳۴، شماره ۲۴۲، صفحات ۱۰۲-۱۱۴

عنوان فارسی بررسی ارتباط نوموفوبیا با استرس درک شده و حمایت اجتماعی درک شده در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال ۱۴۰۲
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: استفاده از گوشی‌های هوشمند در میان دانشجویان افزایش یافته است. اگرچه این فناوری مزایای متعددی دارد، اما استفاده نادرست از آن می‌تواند پیامدهای منفی مانند نوموفوبیا ایجاد کند. با توجه به اثرات نامطلوب نوموفوبیا، این مطالعه با هدف بررسی ارتباط بین نوموفوبیا، استرس درک‌شده و حمایت اجتماعی درک‌شده در میان دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه مقطعی در سال در سال ۱۴۰۲ بر روی ۲۷۳ دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام شد که به روش در دسترس انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های نوموفوبیا، استرس درک‌شده و حمایت اجتماعی درک‌شده جمع‌آوری گردید. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با نرم‌افزارهای  SPSSو AMOS نسخه ۲۴ و با استفاده از آمارهای توصیفی، استنباطی و تحلیل مسیر انجام شد. سطح معنی‌داری کم‌تر از0/05 در نظر گرفته شد.
یافتهها: میانگین سنی شرکت‌کنندگان 2/99 ±23/31سال بود و 57/5 درصد آن‌ها را زنان تشکیل می‌دادند. نتایج نشان داد تمامی دانشجویان درجاتی از نوموفوبیا را تجربه کردند، به‌طوری‌که ۵۶ درصد دارای نوموفوبیای متوسط، 12/8 درصد نوموفوبیای خفیف و 31/1 درصد دارای نوموفوبیای شدید بودند. تحلیل مسیر نشان داد استرس درک‌شده ارتباط مستقیم و معنی‌داری با شدت نوموفوبیا دارد (0/05< P، 0/24= r)، اما بین حمایت اجتماعی درک‌شده و نوموفوبیا ارتباط معنی‌داری مشاهده نشد (0/05> P،0/19= r). مدل برازش‌یافته نشان داد استرس درک‌شده و حمایت اجتماعی ۶ درصد از تغییرات شدت نوموفوبیا را تبیین می‌کنند. شاخص‌های نیکویی برازش در محدوده قابل قبول قرار داشتند (0/056 RMSEA=، 0/95CFI=، 0/99GFI= ، 0/85TLI=، 0/95IFI= ،  1/85CMIN/df=).
استنتاج: نوموفوبیا در میان دانشجویان پزشکی شایع است و بیش‌تر آن‌ها سطح متوسطی از آن را تجربه می‌کنند. استرس درک‌شده ارتباط معنی‌داری با شدت نوموفوبیا دارد، درحالی‌که حمایت اجتماعی درک‌شده تأثیر معنی‌داری بر آن ندارد. یافته‌ها بر لزوم مداخلات برای کاهش استرس و افزایش آگاهی نسبت به وابستگی به گوشی‌های هوشمند تأکید دارد.

 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نوموفوبیا، حمایت اجتماعی درک شده، استرس درک شده، دانشجویان پزشکی

عنوان انگلیسی The Relationship Between Nomophobia, Perceived Stress, and Perceived Social Support Among Medical Students at Mazandaran University of Medical Sciences in 2023
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: The use of smartphones has significantly increased among students. Although this technology offers various benefits, its misuse can lead to negative consequences, such as nomophobia. Given the adverse effects of nomophobia, this study aims to investigate the relationship between nomophobia, perceived stress, and perceived social support among medical students at Mazandaran University of Medical Sciences.
Materials and methods: This cross-sectional study was conducted in 2023 on a sample of 273 medical students at Mazandaran University of Medical Sciences, selected through convenience sampling. Data were collected using demographic checklist, the Perceived Stress Scale (PSS), and the Nomophobia Questionnaire (NMP-Q). Statistical analysis was performed using SPSS and AMOS software (version 24) through descriptive and analytical statistics, as well as path analysis. A significance level of P < 0.05 was considered.
Results: The participants had a mean age of 23.31±2.99 years, and 57.5% were female. All students reported experiencing some degree of nomophobia, with 56% at a moderate level, 12.8% at a mild level, and 31.1% at a severe level. Path analysis revealed a significant direct relationship between perceived stress and the severity of nomophobia (r=0.24, P<0.05). However, no significant association was observed between nomophobia and perceived social support (r=0.19, P>0.05). The model fit indicated that perceived stress and perceived social support collectively accounted for 6.0% of the variance in nomophobia severity. Goodness-of-fit indices confirmed an acceptable model fit (CMIN/df = 1.85, IFI = 0.95, TLI = 0.85, GFI = 0.99, CFI = 0.95, RMSEA = 0.056).
Conclusion: Nomophobia is prevalent among medical students, with most experiencing moderate levels. Perceived stress was significantly associated with the severity of nomophobia, while perceived social support had no significant effect. The findings emphasize the need for interventions to reduce stress and increase awareness of smartphone addiction among medical students.

 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله nomophobia, perceived social support, perceived stress, medical students

نویسندگان مقاله سعید برزگری | Saeed Barzegari
Assistant Professor, Department of Paramedicine, Amol Faculty of Paramedical Sciences, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، گروه پیراپزشکی، دانشکده پیراپزشکی آمل، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

سیف علی مهدوی | Seif Ali Mahdavi
Associate Professor, Department of Paramedicine, Amol Faculty of Paramedical Sciences, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشیار، گروه پیراپزشکی، دانشکده پیراپزشکی آمل، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

نوشین موسی زاده | Noushin Mousazadeh
Assistant Professor, Department of Nursing, Amol Faculty of Nursing and Midwifery, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی آمل، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

معصومه علی نژاد | Masoume Alinejad
Medical Student, Faculty of Medicine, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشجوی پزشکی، دانشکده علوم پزشکی مازندران، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

سید علیرضا حسنی | Seyed Alireza Hasani
Assistant Professor, Department of Nursing, Amol Faculty of Nursing and Midwifery, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی آمل، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

کمال الدین علاالدینی شورمستی | Kamaledin Alaedini Shourmasti
Assistant Professor, Psychiatry and Behavioral Sciences Research Center, Addiction Institute, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، مؤسسه ترک اعتیاد، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-18159-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روان پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات