این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا)
، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۷۵-۱۰۲
عنوان فارسی
طرز بابافغانی
چکیده فارسی مقاله
بررسی سبک شناختی آثار ادبی به منزله ابزاری برای کشف روابط بین عناصر سازنده متن، زمانی ثمربخش خواهد بود که نسبت اثر با ذهنیت هنری شاعر از یک سو و اوضاع فرهنگی- اجتماعی زمان خلق اثر، از سوی دیگر، سنجیده شود. اواخر قرن نهم و اوایل قرن دهم هجری قمری زمانهای است که ایران آبستن دگرگونی های شگرفی سیاسی و اجتماعی است. روی کار آمدن سلسله صفوی و رسمیت یافتن مذهب تشیع شرایط فرهنگی را برای شاعران به گونه ای رقم زد که تا پیش از آن عصر، سابقه نداشت. بابافغانی شیرازی از شاعران نام آشنای نیمه دوم قرن نهم و اوایل قرن دهم هجری در همان اوان میزیست.از لحاظ ادبی دوره او، دوره افول سبک عراقی و پیدایی طرزی نو بود که در روزگار ما آن را با عنوان «سبک هندی» می شناسند. بابا فغانی شیرازی از معدود شاعرانی است که قضاوت اغلب منتقدان و شاعران درباره او یک سویه است.کمتر منتقدی را میتوان یافت که در تذکره یا در خلال مباحث انتقادی، زبان را خصمانه به نکوهش یا جانبدارانه به ستایش بابا فغانی نگشوده باشد. به تعبیری ساده،گویا قضاوت درباره بابافغانی حد وسط ندارد. شاعران و سخنوران پس از او، یا او را می ستایند یا او را و شعرش را خوار میشمارند. این نوع نگرش به فغانی، باعث شده که او را در کانون ادبی روزگارش فردی مؤثّر بدانیم. پیروی اغراق آمیز وی از حافظ و تلاشش برای پایه ریزی شیوه ای نو در غزل باعث شد که نگارنده در صدد بررسی سبکی دیوان او برآید و نتیجه را در این جستار عرضه کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بابافغانی، طرز تازه، سبک هندی، عصر صفوی، سبک شناسی،
عنوان انگلیسی
The Poetic Style of Babafaghani
چکیده انگلیسی مقاله
A survey of stylistics of literary works as a means of discovering relationships between text construction elements would be effective when the relationships between the work and artistic mentality of the poet on one hand and socio-cultural situation of the time in which the work has been created come under close scrutiny. Late 9th century and early 10th century (AH) is considered in the history of Iran as an era which enwombed with great revolutionary changes as far as socio-political issues are concerned. The monarchy of Safavids Dynasty and accepting Shiism as the official religion in the country provided the poets with such a pleasing cultural condition which they did not have before. Babafaghani Shirazi, a well-known poet lived in the second half of the 9th and early decades of 10th century. His lifetime coincided with the time of fall of Iraqi Style of poetry and flourishing era of a new style which is now called the "Indian Style". Faghani Shirazi is among the few poets that most critics and other poets have had a biased judgment against him. Few critics can ever be found who have not opened up a hostile language to reprimand or admire Faghani in their critical discussions or comments. Simply put, there is no medium point in judging about Faghani. Poets and writers either have praised or humiliated him and his poems. These kinds of attitudes towards Faghani have made us consider him as an influential figure. His exaggerative adherence to Hafiz and his attempts to devise a new style in sonnet made the present writer to examine his stylistics in his Diwan (collection of poems) and report it in this piece of writing.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد حکیم اذر | hakim azar
دانشاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد
نشانی اینترنتی
http://jpll.ui.ac.ir/article_16344_7bf6d7a03b60a9d39d65a4b62cea832e.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1349/article-1349-344406.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات