این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا)، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۳۱-۴۶

عنوان فارسی معیار سنجش کردار نیک و بد از دیدگاه مولوی
چکیده فارسی مقاله تبیین ملاک و معیار کردار پسندیده و ناپسند از مسائلی است که پیش از حکمای اسلامی در فلسفه یونان باستان مطرح بوده است. آنان یگانه محک برای شناخت کردارها را داوری عقل و خرد می‌دانستند و آن را پشتوانه‌ای برای اصول اخلاقی جاوید قرار داده بودند. در دوره اسلامی ملاک، شناخت افعال خدا و شناخت و سنجش کارهای انسانی بر اساس آن است. در این مقاله با اشاره‌ای به آرای اهل کلام، دیدگاه مولانا در این باب تبیین می‌گردد. او با تعریف مشخصی که از عدل دارد و توصیف و تمجیدهایی که از عقل نموده، همچون فرقه های عقل‌گرا و بیشتر از همه ماتریدیه و امامیه، نیک یا بد شمردن عقلی را گردن نهاده و با پذیرش نسبیت امور، در راستای هدفدار دانستن افعال الهی، شرع را نیز در این باب قرین و مددکار عقل دانسته است. او نیز گاهی به دید عرفانی، پسند و ناپسند کارها را با نتیجه آن‌ها مربوط و ملاک روا یا ناروا بودن چیزی را منوط به هویدا شدن اثر آن در وجود آدمی دانسته است. بنابراین، معیار نیک یا بد شمردن امور از نظر مولوی عقلی و گاهی اقتضایی و اعتباری است و این بدان سبب است که او از فرقه خاصی پیروی نمی‌کند؛ بلکه آنچه را درست می‌داند، می‌گوید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نیک و بد، عقل و شرع، نسبیت، عدل و حکمت، هدفداری افعال الهی،

عنوان انگلیسی Mowlavi's viewpoint in the measurement criterion of good and evil deeds
چکیده انگلیسی مقاله Explaining the criterion and the basis of the good and evil deeds is one of the fundamental subjects that – prior to the Muslim philosophers- in Ionia, the Greek philosophers have brought up. They had concluded that Reason is the only criterion for the distinction of such deeds, and had considered it as a back up for the eternal moral principles. But, after the emergence of Islam, the Muslim philosophers used the Reason, first for the recognition of God acts and then, for the measurement and recognition of the human deeds. In this article, Mowlavi's viewpoint will be explained with the references to the opinions of the theologians. Considering the way that Molawi has defined justice, and his admiration of reason, one could find similarities between Molawi and the rationalists, especially Matoridiyyeh. Molawi accepts things' goodness and badness. However, he thinks of God's affairs as being relative, and therefore considers religion as assistance for Reason. Molawi, sometimes, has related the deeds' vice and virtue to their results and has considered the criterion of goodness and badness as being dependable on the emergence of their influence in the human's conscience. Therefore, in Mowlavi's viewpoint, the criterion of good and bad deeds is both rational and necessary.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله جلیل مشیدی |
دانشگاه اراک
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اراک (Arak university)


نشانی اینترنتی http://jpll.ui.ac.ir/article_16385_2b0b71bb52646dbd01be34fec4ac1741.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1349/article-1349-344410.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات