این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا)
، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۱۱۷-۱۳۴
عنوان فارسی
حواس پنجگانه و حسامیزی در شعر
چکیده فارسی مقاله
شعر معمولاً حاصل تجربه ها و یافتههای شاعر است. بسیاری از این تجربهها و یافتهها تنها به یاری یکی از حواس به دست نیامده است. شاعر برای بیان کردن و انتقال دادن اینگونه موارد نیازمند آن است که حواس گوناگون مخاطب را همزمان تحت تأثیر قرار دهد. یکی از راههای این کار حسامیزی است. این آرایه گاه از راه به کار بردن واژگان و تعبیرات مربوط به حسی درباره حس دیگراست؛ همچنین ممکن است با استفاده از معانی ایهامی یک واژه دو یا چند حس را به طور همزمان تحت تأثیر قراردهد. کاربرد حسامیزی در ادبیات غرب گاه بر اثر نظریه ارتباطها یا عقیده به پیوندی نهانی میان پنج حس است. این نظریه میتواند با نظرمولانا درباره حواس قابل مقایسه باشد. گاهی دیگر حسامیزی حاصل حالت سینستزی در شاعر است. حالتی که احتمالاً شاعرانی چون رمبو و ویکتور هوگو تجربه کردهاند. حسامیزی در ادب کهن فارسی نمونه های محدودی داشته است. بسامد آن در سبک هندی افزایش یافته و در شعر معاصر رواج کامل پیدا کرده است. سیر این تحول در مقاله حاضر بررسی شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The five senses and synesthesia in poetry
چکیده انگلیسی مقاله
Poetry is usually the result of poetâs experiences and observations. Many of these experiences and findings are not reached through a single sense. To express and transfer such cases, a poet needs to impact different senses of the reader at the same time. One way to do this is through synesthesia. This rhetorical ornament can be achieved by using the word related to a sense about another. This ornament can also influence two or more senses, using amphebolical senses of a word. Synesthesia in western literature is sometimes because of the theory of correspondence or a belief in a hidden relation between the five senses. This theory can be compared to Rumiâs point of view about senses. In some other cases, synesthesia is the result of a synesthetical mood in a poet a status which has been possibly experienced by poets as Rimbaud and Victor Hugo. Synesthesia has had few examples in ancient Persian literature, as well. Its frequency increased during the Hindi style and finally it grew completely common in contemporary poetry. The path of this process is discussed in this essay.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
The five senses, synesthesia, the theory of correspondence
نویسندگان مقاله
پرستو کریمی |
دانشگاه شهرکر
نشانی اینترنتی
http://jpll.ui.ac.ir/article_16389_d8d4cd471fbcc21beceb909cdea34a06.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1349/article-1349-344414.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات