این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا)
، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۶۱-۸۴
عنوان فارسی
نظریه تعلیمی ناصرخسرو در مثنوی روشنایی نامه
چکیده فارسی مقاله
مثنوی روشنایی نامه ناصرخسرو از کهنترین آثار تعلیمی شعر فارسی است. ناصرخسرو در این مثنوی تعلیمی چکیده نظریه تعلیمی خود را که در جامع الحکمتین و زاد المسافرین آمده، در سی فصل به شعر درآورده است. نویسنده عقیده دارد که این نظریه تعلیمی از سه منبع فکری آرای اخلاقی اسلامی، آرای اخلاقی فلسفی و آرای اخلاقی ایران پیش از اسلام، مایه ور است و میتوان ساختار زیر را برای آن معرفی کرد: بیان کلیات فلسفی، نه فصل؛ روش اخلاق فلسفی،شش فصل؛ اندرزهای موبد پیر،نه فصل. به علاوه، دو فصل در مذمت شاعران مادح پادشاهان، بخش پایانی شعر در چهار فصل. نظریات تعلیمی در سه محور اصلی مطرح میشود: شناخت نفس و قوای آن، شناخت رذایل و فضایل نفس،روش تهذیب نفس.
کلیدواژههای فارسی مقاله
روشنایی نامه، ناصرخسرو، تعلیمی، فلسفی، اخلاقی،
عنوان انگلیسی
Naser Khosaw's didactical theory in his Mathnawi of Rushanai Name
چکیده انگلیسی مقاله
Naser Khosaw's didactical Mathnawi, "Rushanai Name" is one of the oldest Persian didactic verses, in which he has introduced his ethical doctrine the same as he had previously declared in his prose works "Zad-ol-Mosaferin" and the "Djame-ol- Hekmatain". The author believes that this ethical doctrine is derived from three main sources, i.e. the Islamic ethic , the philosophical ethics and the pre Islamic Iranian ethics of Sasanian. The Mathnawi is assumed to be structurally divided into three sections: philosophical paradigms as a whole, in nine sections, the ethical method of philosophy in six sections, the advices of the Zarathustra clergy(moubad) in six sections and the Ending in four sections. The ethic and didactic doctrine is presented in three main axes: The recognition of the soul and the three types of the soul, and recognizing the virtues and vices and the way to purgative soul.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مریم مشرف |
دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
نشانی اینترنتی
http://jpll.ui.ac.ir/article_16295_666efb2312bc3475e43ed7387c8d8466.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1349/article-1349-344435.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات