این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
پژوهش های ادب عرفانی (گوهر گویا)
، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۱۱۳-۱۳۴
عنوان فارسی
بحثی در نسبت تجربههای دینی، عرفانی و هنری
چکیده فارسی مقاله
یکی از مباحث عمده مربوط به دین در جهان معاصر، بحث از تجربه دینی و عرفانی و تجربه هنری و کمّ و کیف زبان گزارش آن تجارب بوده است. در اغلب این نوشتهها، به نقاط مشترک و مشابه پرداخته شده و از تفاوتها کمتر سخن به میان آمده است و همین مسأله به این باور دامن زده است که این حالات و تجارب حاصل آنها (در عرصه دین و عرفان و هنر) از یک جنس هستند. در این مقاله، ضمن اشاره به مفاهیم و تعاریف تجربههای دینی و عرفانی، نسبت این تجربهها (شباهتها و تفاوتهای آنها) با تجربههای هنری مورد بحث قرار گرفته است. بر اساس آموزههای دینی، میان آنچه صاحب تجربه دینی و عرفانی به زبان میآورد، با آنچه یک شاعر (به معنی مطلق آن و در مقام هنرمندی در عرصه زبان و نه عارف یا حکیمی که عرفان و حکمت را به شعر نقل میکند) بیان میکند، تفاوتی ماهوی وجود دارد. اگر چنین تفاوتی را نادیده بگیریم، در دین اسلام، اصرار قرآن و پیامبر بر فاصله داشتن وحی از شعر (و همچنین اصرار عارفان برخوردار از ذوق شعری، بر فاصله داشتن از شاعران و حتی بیزاری جستن از شعر) بیوجه خواهد بود. بر همین اساس، این مقاله بر این نکته تأکید دارد که در کنار اشتراکات تجربههای دینی و عرفانی( مانند، عاطفی و شخصی بودن، غیر اکتسابی بودن، زبان استعاری و متناقض نما) با تجربههای هنری، ضروری است به نقاط اختلاف (خاستگاه و آثار متفاوت داشتن، قابل فهم همگانی بودن یا نبودن نسبت آنها با حقیقت و...) این دو حوزه فعالیت ذهنی و روانی و دلالتهای زبانی هر یک نیز پرداخته شود؛ چیزی که در رویکرد دوران مدرن به آن کمتر توجه شده است. این کار میتواند بسیاری از شبههها و قیاسهای نابجا را مرتفع سازد و فاصلهای را که دیندار و عارف بر آن پا میفشارند، حفظ کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
زبان، تجربه، دین، هنر، عرفان، وحی، الهام،
عنوان انگلیسی
The relation of artistic, mystic and religious experiences
چکیده انگلیسی مقاله
One of the main issues with regards to religion in contemporary world is the similarities between religious, mystic, and artistic experiences and the way they are represented in language. Yet, ignoring the differences between these types of experience has caused the belief that all these various states of mind are one and the same. In this paper, after setting forth the definitions and concepts of religious and mystical experiences, we will discuss the relation of these experiences to artistic ones. According to religious doctrines, there is an essential difference between the expressions of a mystic and a poet (in its literal sense, and not the sage or mystic who makes use of poetry to clarify his viewpoints). Ignoring such a difference, the insistence of Holy Quran and prophet Mohammad (peace be upon him) and also some gnostics on the difference between themselves and poets (and even their hatred of poetry) would be untenable. Thus, this paper tends to show that along with similarities between religious (and mystic) experiences and artistic ones (such as their being based on taste, emotion, paradox,â¦) the differences between these mental activities(such as their different origin, universality of religion, authority of prophet in religion,â¦) and their linguistic significance should be addressed, too.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد تقوی |
دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
محمد تقوی |
دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
نشانی اینترنتی
http://jpll.ui.ac.ir/article_16297_2a9e928b3930e82ed7f209d679c81395.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1349/article-1349-344437.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات